Baza informacji

Miejsce gdzie śmiało możemy porozmawiać o wszystkim, co dotyczy młodszego brata Commodore 64.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

Baza informacji

#1 Post autor: skull »

Jestem świeżo upieczonym właścicielem c128d (od poniedziałku).
Ponieważ w necie nie ma za dużo informacji na temat c128, a chciałbym się nieco dowiedzieć, może ktoś pokieruje na jakiś ciekawy adres, albo lepiej - odpowie na kilka pytań.

1 ) Jak najlepiej podłączyć c128 do monitora 1084s, - jak wygląda schemat kabla RGBI
2 ) jak się mają do siebie tryby c64 i c128, kompatybilność, czy można je dowolnie przełączać podczas pracy
3 ) Przełączanie trybu porocesora w asmblerze na 2MHz i jakie są konsekwencje.
4 ) Zagadnienie autobootowania ze stacji zainstalowanej w komputerze
5 ) tryby graficzne
6 ) dostępu do pełnych 128Kb i jak to wygląda z poziomu grafiki
7 ) matryca klawiatury - jak się dobierać do niej z poziomu asemblera
8 ) tryb 80 znakowy i co się z tym wiąże

pzdr
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
tfardy
Posty: 36
Rejestracja: 18 sie 2009, 21:02
Kontakt:

#2 Post autor: tfardy »

> 1 ) Jak najlepiej podłączyć c128 do monitora 1084s, - jak wygląda schemat kabla RGBI


http://meckert2.republika.pl/rgbscart.htm zapraszam na moją stronę, mam nadzieję że ten schemat pomoże.

do 1084s podłączamy kablem z obu stron zakończonym 9 bolcowymi wtyczkami męskimi :)

>8 ) tryb 80 znakowy i co się z tym wiąże
W tym trybie mamy obraz generowany przez układ VDC, rozdzielczość 640x200, procesor działa w trybie 2 MHZ. Super działa Geos 128, możemy sobie obejrzeć demo Risen from Oblivion, CP/M też zadziała w tym trybie. Sygnał idzie z portu RGBI
..::www.retrokomp.org::..
C64C, C64G+1541 Ultimate, C16

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1551
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#3 Post autor: Nitro »

2) W zasadzie tryb C64 jest w 100% kompatybilny prócz tego, że ułamek programów wariuje przy wciśniętym caps locku, oraz dochodzą do tego zapisy do $d030.
3) Jeśli przy włączonym VIC'u włączysz tryb 2MHz, to na ekranie będą krzaki - brak zgrania z procesorem, jedyną opcją, aby skorzystać z szybszego procesora w trybie 64 i włączonym VIC'u to przełączenie szybkości podczas wyświetlania ramek - ok. 20% więcej mocy.

Awatar użytkownika
V-12
Posty: 351
Rejestracja: 18 lut 2009, 13:51
Grupa: Tropyx
Kontakt:

Re: Baza informacji

#4 Post autor: V-12 »

skull pisze:Jestem świeżo upieczonym właścicielem c128d (od poniedziałku).
Ponieważ w necie nie ma za dużo informacji na temat c128, a chciałbym się nieco dowiedzieć, może ktoś pokieruje na jakiś ciekawy adres, albo lepiej - odpowie na kilka pytań.

1 ) Jak najlepiej podłączyć c128 do monitora 1084s, - jak wygląda schemat kabla RGBI
2 ) jak się mają do siebie tryby c64 i c128, kompatybilność, czy można je dowolnie przełączać podczas pracy
3 ) Przełączanie trybu porocesora w asmblerze na 2MHz i jakie są konsekwencje.
4 ) Zagadnienie autobootowania ze stacji zainstalowanej w komputerze
5 ) tryby graficzne
6 ) dostępu do pełnych 128Kb i jak to wygląda z poziomu grafiki
7 ) matryca klawiatury - jak się dobierać do niej z poziomu asemblera
8 ) tryb 80 znakowy i co się z tym wiąże

pzdr
ad. 2) Dowolnie nie można przełączać. W trybie C128 możesz wejść do C64 poprzez polecenie GO64. W trybie C64 to sobie możesz tylko resetem wejść do C128. Aha no i jak masz kartridż wsadzony do C128 to ofkoz zawsez będzie Ci bootował katrtridż.

ad. 3) Konsekwencje masz takie, że Ci wtedy 2x szybciej śmiga. W Trybie C64 widać takie fajne kolorowe krzaczki wtedy.

ad. 4) Autobootowanie ofkoz działa tylko w trybie C128 - jak masz jakiś soft co ma autobootowaine, to po włączeniu C128 Ci się od razu odpali bo komputer bada stację po uruchomieniu.

ad. 8) No trybu 80-znakowego nie uzyskasz bez kabla RGB (dobrze mówię?)
http://www.riversedge.pl/ - Zapraszam na nową odsłonę mojej strony z artykułami i galerią! Scena C64, wywiady, relacje z koncertów etc.

k.

#5 Post autor: k. »

przepraszam czy ktoś mógłby wrzucić zdjęcie tych kolorowych krzaczków?

Awatar użytkownika
tfardy
Posty: 36
Rejestracja: 18 sie 2009, 21:02
Kontakt:

#6 Post autor: tfardy »

jeszcze o rgbi

Obraz można też uzyskać na zwykłym telewizorze, wykorzystując sygnał na 7 pinie gniazda RGBI w C128 (wystarczy mieć kabel dwużyłowy zakończony cinchem i nie zapomnieć o podłączeniu masy - schemat gniazda RGBI znajdziecie poniżej) .


5 4 3 2 1

9 8 7 6


1 GND masa
2 GND masa
3 R czerwony
4 G zielony
5 B niebieski
6 I natężenie
7 VIDEO composite video
8 HSYNC synchronizacja pozioma
9 VSYNC synchronizacja pionowa
..::www.retrokomp.org::..
C64C, C64G+1541 Ultimate, C16

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#7 Post autor: skull »

Dzięki za szybki odzew. Chociaż, bardziej miałem na myśli, odpowiedzi ze swery programowej typu: jaka wartość -> do jakiego rejestru ( pytania nr 2, 3, 4, 5, 6, 7) i na co należy przy tym uważać.
Co do pierwszego pytania - chodzi mi o kabel taki jak tu: http://www.vesalia.de/e_c64kabel.htm
(5 od góry), akurat na c128d stoi monitor 1084s (monitor z wyjściami takimi jak tu http://www.allegro.pl/item707825388_mon ... s_bcm.html ) bez wtyczki pin-9, za to ma dinowskie.

Ale chyba znalazałem jakieś rozwiązanie tu:
http://www.pinout.net/browse.php?conid=287

kabel pin-9 -> pin-9 ma zastosowanie w monitorach 1084D(S)
Ostatnio zmieniony 20 sie 2009, 09:01 przez skull, łącznie zmieniany 1 raz.
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#8 Post autor: skull »

acha jeszcze jedno:
jak tak na prawdę kaszani tryb 2Mhz w odniesieniu do VIC-a?
Czy w trybie wyłączonego ekranu, ale z możliwością wyświetlania sprites też będzie się coś kaszanić ??
Jak działa w takim układzie rejestr rastra $d012 ?
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1551
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#9 Post autor: Nitro »

$D030/53296/VIC+48: C128 only: Switch to FAST-Mode

+----------+---------------------------------------------------+
| Bits 7-2 | no Function, always 1 |
| Bit 1 | 1 = Test-Mode(?) |
| | ($D012 increases by one per cycle) |
| Bit 0 | 1 = Enable 2 MHz-Mode, VIC displays whatever is |
| | on data-bus when in visible area |
+----------+---------------------------------------------------+

zyga
Posty: 186
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

#10 Post autor: zyga »


k.

#11 Post autor: k. »

ehh gdyby projektanci zostawili jeszcze jedną furtkę i uprościli generowanie kolorów z kolor ramu to powstało by dużo rożnych trybów graficznych bez cyklowania. A to przełączanie hsync na dotclock to fajny bajer w c128.

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#12 Post autor: skull »

Dzięki za te $d030.
Dzisiaj dopiero miałem okazję odpalić sprzęta - chodzi!
Chociaż wiatrak strasznie furkocze - ktoś wymieniał ?
Załączniki
c128d_2s.jpg
c128d_2s.jpg (227.27 KiB) Przejrzano 15897 razy
c128d_3s.jpg
c128d_3s.jpg (222.5 KiB) Przejrzano 15897 razy
c128d_4s.jpg
c128d_4s.jpg (241.59 KiB) Przejrzano 15897 razy
Bo pecet to zwykły banan...

Bedzio
Posty: 61
Rejestracja: 09 lis 2008, 06:58

#13 Post autor: Bedzio »

wygodnie musi ci sie pisac na klawie w tej szufladzie :lol: sprzecik zajebisty! wybiel go i bedzie git :wink:

Awatar użytkownika
Izaak Berenbaum
Posty: 185
Rejestracja: 15 wrz 2008, 23:10
Grupa: Tel Aviv

#14 Post autor: Izaak Berenbaum »

ciekawsze niz zdjecia sprzetu sa screeny z nowej gierki :)

zyga
Posty: 186
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

#15 Post autor: zyga »

@Skull

W magazynie C64.5 #11 znajdują się 2 artykuły: o VDC (opis rejestrów) oraz opisujący C128 z uwzględnieniem różnic do C64. Magazyn leży tutaj: http://www.elysium.filety.pl/index.php? ... /Alliance/

Odnośnie wiatraczka - w metalowej C128DCR wcale go nie ma, więc ja dokładałem swój, jak również wymieniałem zasilacz na pecetowy AT, po spaleniu oryginalnego + dodatkowy trafo ~9V.

zyga
Posty: 186
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

#16 Post autor: zyga »

Polecam też zamontowanie "CPU speed indicator" (wyświetlacz MHZ) wg projektu YTM/Elysium. Schemat (i wiele innych ciekawych rzeczy): http://ytm.bossstation.dnsalias.org/html/projects.html

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#17 Post autor: skull »

Dzięki Zyga za zina, właśnie o taki opis mi chodziło. Od razu, pozwoliłem sobie na przetworzenie artów o c128 na format pc-towski (dla potomnych ;) ) Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko?
Załączniki
01_VDC_2.gif
01_VDC_2.gif (39.19 KiB) Przejrzano 16150 razy
01_VDC.gif
01_VDC.gif (49.83 KiB) Przejrzano 16150 razy
01_co_ma_c128_v2.gif
01_co_ma_c128_v2.gif (42.95 KiB) Przejrzano 16150 razy
Bo pecet to zwykły banan...

zyga
Posty: 186
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

#18 Post autor: zyga »

Pewnie że nie mam nic przeciwko. Cieszę się że informacje mogą być komuś przydatne. BTW. fajnie wyszło !

piotrek
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2010, 20:22

#19 Post autor: piotrek »

Cześć.

Ad 4)
Bardzo dawno temu bawiłem się w bootowanie z dyskietki.
Po starcie systemu wysyłany jest sygnał do 1571 przełączający stację w tryb szybkiej transmisji danych. Jak sygnał zostanie potwierdzony mamy szybszą od 1541 maszynę, a ze ścieżki nr. 1 jest czytany adres (ścieżka:sektor) z którego ma zostać załadowany program.
Po tym widać komunikat "BOOTING nazawa programu", a następnie automatycznie uruchomiony.
Pięknie to widać w grze "F-14 Combat" (gra działa zarówno na C64 jak C128).

Ad 6)
Do pełnych 128 kb ramu masz tylko w BASIC-u, bo on się zajmuje wymianą danych między dwoma bankami po 64kb.
VIC-II wiadomo że adresuje 16kb i można zmienić położenie tego bloku w 4 różnych miejscach banku 64kb ram.
Wymiana danych między bankami 64kb odbywa się za pomocą programowania komórek od adresu $DF00 dla C64 i dodatkowo $FF00 dla C128 (DMA)
Szczegóły na stronie C64POWER - dział programowanie - REU.

Pozdrawiam.

PS.
Pięknie Skull, dużo nowego się dowiedziałem o MMU i VDC.

ODPOWIEDZ