Moim zdaniem myślę, że jednak mierzę wydajność komputera, a nie tylko BASIC-a.
Jak już pisałem, BASIC Commodore i Applesoft BASIC generalnie są bardzo podobne.
Oba są generowane z tego samego kodu źródłowego.
https://github.com/mist64/msbasic
W Apple są co prawda dodane procedury dla grafiki, ale obliczenia i podstawy BASIC są w zasadzie takie same. Różnice dotyczą raczej systemu operacyjnego obsługującego specyficzne rozwiązania w obu komputerach.
W dodatku Apple ma z zasady szybszy zegar:
Dla C64
PAL: 17734472/18 Hz = 985248 Hz
NTSC: 14318181/14 Hz = 1022272 Hz
W Apple II
NTSC: 14318181/14 Hz = 1022272 Hz
PAL: 14250000/14 Hz = 1017857 Hz
Dodatkowo w C64 VIC w trybie tekstowym wykrada ponad 50,000 cykli. W Apple II układ graficzny nie potrzebuje dodatkowych cykli w zadnym trybie wyswietlania .
Co interesujące, w C64 linia ekranu trwa 65, 64 lub 63 cykle, zależnie od wersji VIC i systemu TV, w Apple linia zawsze jest równa 65 cyklom niezaleznie od systemu TV.
Z tego powodu nie bardzo widzę, jaki sens miałoby porównywanie szybkości ASM.
Choć jeśli kolega zaproponuje jakiś ciekawy test, to chętnie sprawdzę.