C64Studio - debugowanie

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
Gordian
Posty: 318
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

C64Studio - debugowanie

#1 Post autor: Gordian »

Witajcie,
używam C64Studio + Vice. Od jakiegoś czasu (być może update do wersji 6.9) mam problem z breakpointami. Gdziekolwiek bym nie ustawił, to albo nie są brane pod uwagę i program nie jest wstrzymywany, albo zatrzymuje się na, którymś z kolei z breakpointów (nie pierwszym) i to wcale nie w pierwszym wywołaniu tego fragmentu.
Czy ktoś używa takiej kombinacji i nie ma problemów z debugowaniem, albo miał i rozwiązał?

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 45
Rejestracja: 08 mar 2018, 11:24

Re: C64Studio - debugowanie

#2 Post autor: zbych »

Ja używam C64Studio i powiem szczerze że różnie to bywa, czasami robię restart C64Studio bo coś nie działa. Nie wiem czy to coś pomoże, ale ja używam różnych wersji VICE, zazwyczaj 2.2 bo ona najszybciej startuje. Jak potrzebuję większej kompatybilności to stosuję 2.4 lub 3.1 (bo np. 2.4 i niżej nie obsługują cartów Gmod2). Z tego co pamiętam to z Vice GTK miałem problem że nie chciało zatrzymywać się na breakpointach, ale dziś sprawdziłem i ze zdziwieniem stwierdzam że zadziałała, znaczy zatrzymało się na breakpoincie.
Poza tym zauważyłem że często jest problem jak jest uruchomionych kilka instancji VICE, więc trzeba zwrócić uwagę żeby tylko jedna działała. Ale tak poza tym jak już zadziała to zazwyczaj działa ok. U mnie coś bardzo długo "myśli" gdy zawartość pamięci nie zgada się ze źródłem po wejściu w brakpoint (np. inny bank carta jest albo binarki skompilowane z innego źródła) ale zazwyczaj przechodzi prawidłowo do disassembly. I oczywiście brakpointy trzeba ustawiać przed uruchomieniem debugu, bo gdy jest już w debugu to też różnie z tym bywa, chyba właśnie miałem problemy z nowymi brakpoinami, tak mi się wydaje że wtedy czasami nowe brakpointy mi nie działały albo istniejące nie mogłem wyłączyć.

Gordian
Posty: 318
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: C64Studio - debugowanie

#3 Post autor: Gordian »

Dzięki za informacje.
Parę dni temu sprawdziłem na innej wersji Vice, jeszcze tej opartej na starym frameworku (nie wiem jakim) i tu działa bez problemu, przy czym debugowanie jest wolniejsze. Być może się tą wiąże z innym sposobem komunikacji z Vice:
- na wersji Vice sprzed 3.5 należy uruchomić vice z flagą -remotemonitor
- od 3.5 wzwyż z flagami: -binarymonitor oraz -binarymonitoraddress XX.XX.XX.XX i na tej faktycznie wcześniej debugowanie działało szybciej.
Dziwną sprawą jest też dodawanie breakpointów poprzez okno do nich dedykowane - mi się nie udało.

Szkoda, że nie ma wbudowanego natywnego debuggera, tak aby można było sprawdzać kod niezwiązany z VIC, SID czy peryferiami. Taki jest w CBM .prg Studio, ale ten chyba zakończył swój żywot.

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 45
Rejestracja: 08 mar 2018, 11:24

Re: C64Studio - debugowanie

#4 Post autor: zbych »

Przetestowałem sobie jeszcze raz VICE 3.4 i 3.5 i faktycznie zdecydowanie szybciej działa debug ale nie wiem jak zrobić żeby przy starcie VICE miał wyłączone "True drive emulation". W starszych wersjach wystarczyło że zapisałem konfigurację i VICE startował z tym co zapisałem, a w tych nowszych wersjach już tak to nie działa, przynajmniej TDE zawsze jest włączone i to mnie denerwuje bo często chcę coś szybko przetestować i muszę długo czekać na załadowanie programu, ktoś wie jak to wyłączyć?

Zauważyłem że jak wyłączyłem w VICE "True drive emulation" i wyczyściłem w ustawieniach c64Studio opcję "True Drive On" to wtedy załadowało program błyskawicznie ale inne operacje odczytu i zapisu nie zadziałały, a z TDE włączonym nie było problemu z zapisem lub odczytem mimo że nie zamontowałem dyskietki.

Gordian
Posty: 318
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: C64Studio - debugowanie

#5 Post autor: Gordian »

A zaznaczasz opcje "Save settings on exit" (w ustawieniach Vice)?

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 45
Rejestracja: 08 mar 2018, 11:24

Re: C64Studio - debugowanie

#6 Post autor: zbych »

kar78787878 pisze:
07 paź 2021, 10:03
A zaznaczasz opcje "Save settings on exit" (w ustawieniach Vice)?
Próbowałem i z ręcznym zapisem i z zaznaczaniem tej opcji. Po prostu C64Studio dodaje parametr zapisany w opcji "True drive on" podczas uruchamiania VICE i pewnie dlatego tak się dzieje, tylko nie rozumiem dlaczego w C64Studio są te dwie opcje (Trude Drive on i True Drive Of) i dlaczego we wcześniejszych wersjach VICE to nie wymuszało TDE i dlczego w nowszej wersji VICE zawieszają się operacje dyskowe gdy TDE jest wyłączone (ale to wszystko chyba wina samego VICE bo nawet jak "normalnie" odpalam dyskietkę bez TDE to też się zawiesza).


Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1551
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

Re: C64Studio - debugowanie

#8 Post autor: Nitro »

Ewentualnie możesz spróbować doskonałego C64 Debugger autorstwa Slajerka/Samar lub też WUDSN.

Awatar użytkownika
kenji
Posty: 914
Rejestracja: 06 wrz 2009, 20:58
Grupa: Dream

Re: C64Studio - debugowanie

#9 Post autor: kenji »

No ja właśnie mam problem z C64 Debugger. Nie mogę go zmusić do działania.

Mam Windows 10 x64
Mam zainstalowane MS Visual C++ 2008 Redistributable x64 i x86
Mam zainstalowane MS Visual C++ 2015-2019 Redistributable x64 i x86

Najnowsza wersja 064.58 uruchamia mi się normalnie. Ale nie widzę po prawej stronie okienka z Commodore Basic. Zamiast tego czarny ekran. Tak samo jest po wciśnięciu ctrl+F1. Wrzucając do Debuggera jakikolwiek plik, otrzymuję informację że załadował się od $0801 do $xxxx i tyle. Nic się nie dzieje. Tak samo jak wywołuję Debugger od razu z poziomu VSC przy kompilacji.

Nie ma przy tym znaczenia, czy uruchamiam Debuggera w zgodności z Windows 7 czy bez. Efekt ten sam.

Próbowałem uruchomić starszą wersję 64.2, ale tutaj już całkowita porażka. Wyskakuje białe okno i tylko z nagłówka widzę że błąd MS Visual C++ Runtime Library.

Oczywiście przeinstalowywałem pakiet MS Visual C++ 2008 Redistributable x64 i x86

Szczerze mówiąc skończyły mi się już pomysły co robić dalej. Ten sam problem mam na dwóch różnych kompach z Windows 10; Jedna to świeża instalacja, druga ma ponad rok.
. : dream : .
Boom!

Awatar użytkownika
rime.
Posty: 156
Rejestracja: 24 sty 2019, 02:52
Grupa: Fancy Rats

Re: C64Studio - debugowanie

#10 Post autor: rime. »

Bez VC++ redistributable Debugger raczej w ogóle by nie wystartował. Spróbuj usunąć katalog C:\ProgramData\C64Debugger może pozostały jakieś ustawienia z nieudanego uruchomienia innej wersji. Generalnie brzmi to jak problem z wystartowaniem samego Vice'a wewnątrz Debuggera, nie mam pojęcia czy ten wbudowany Vice w ogóle jest skonfigurowany na zapisywanie logów.

Awatar użytkownika
thevoid
Posty: 81
Rejestracja: 27 wrz 2017, 15:51

Re: C64Studio - debugowanie

#11 Post autor: thevoid »

kenji pisze:
08 paź 2021, 20:13
Nie ma przy tym znaczenia, czy uruchamiam Debuggera w zgodności z Windows 7 czy bez. Efekt ten sam.
A próbowałeś tryb zgodności z Windows 8? U mnie, o ile dobrze pamiętam, to pomogło.

Pzdr
Maciek

Awatar użytkownika
kenji
Posty: 914
Rejestracja: 06 wrz 2009, 20:58
Grupa: Dream

Re: C64Studio - debugowanie

#12 Post autor: kenji »

Niestety nie pomogło. Zaraz będę szukał dalej. Dopiero co do żywych wróciłem. A i dopiero co też do domu wszedłem po powrocie z Torunia.
. : dream : .
Boom!

ODPOWIEDZ