chcem pobawić się w programowanie.

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
mily2011
Posty: 4
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:18

chcem pobawić się w programowanie.

#1 Post autor: mily2011 »

Chcem pobawić się w programowanie, i wydaje mi się, że na commodore najlepiej zacząć (urodzielm się w 1998 . wjęc nie znam tej platformy).
Znalazłem aukcję na allegro z tym oto komputerem, magnetofonem, joystickami i paroma grami.
Mam pare pytań:
1. Jaki monitor trzeba dokupić do commodore 64, i jaki kabel łączący to?
2.Czy musze coś jeszcze dokupić, aby pobawić się w programowanie ( gier głównie)?
3. Czy znacie jakieś książki, poradniki (po polsku) o programowaniu na tym systemie?

Przepraszam za błędy, ale pisze na bezprzewodowej klawiaturze, i troche przerywa.

Awatar użytkownika
Stg
Posty: 84
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:09
Grupa: Albion Crew

Re: chcem pobawić się w programowanie.

#2 Post autor: Stg »

mily2011 pisze: 2.Czy musze coś jeszcze dokupić, aby pobawić się w programowanie ( gier głównie)?
3. Czy znacie jakieś książki, poradniki (po polsku) o programowaniu na tym systemie?
witam początkującego programistę, mam nadzieję, że to nie prowokacja ;-) do programowania na c64 tak naprawdę nie jest potrzebny c64, wystarczy zwykły pc i emulator, tak jest szybciej i wygodniej :-)

Żeby programować na oryginalnym sprzęcie dobrze jest mieć stację dysków i cartridge ( final lub Action Replay ) jeśli chodzi o soft to turbo assembler, choć na początek zwykły monitor z cartridge'a wystarczy.

Z literatury jedną znam jedną książkę po polsku "Commodore 64" Bohdana Frelka, może być do dostania w antykwariacie.
Ale tak naprawdę znacznie więcej informacji jest dostępnych po angielsku, ale dla programisty to w zasadzie język ojczysty, więc przy okazji programowania nauczysz się języka :-)

przydatne linki:
http://codebase64.com/doku.php
http://unusedino.de/ec64/technical/aay/c64/
http://www.bombjack.org/commodore/books.htm#PROGRAMMING
Stg/Albion Crew

mily2011
Posty: 4
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:18

Re: chcem pobawić się w programowanie.

#3 Post autor: mily2011 »

Żeby programować na oryginalnym sprzęcie dobrze jest mieć stację dysków i cartridge ( final lub Action Replay ) jeśli chodzi o soft to turbo assembler
jeśli chodzi o cartridge to może być final III (taką znalazłem na allegro)?, a czy cartridge black box zawiera turbo? (jestem na temat commodore zielony, więc mogłem tu coś palnąć)

Awatar użytkownika
Klax
Posty: 57
Rejestracja: 19 wrz 2010, 22:24

#4 Post autor: Klax »

Final 3 bije Black Box'a totalnie ;) Między nimi jest przepaść na korzyść tego pierwszego oczywiście :)
Veni, Vidi, Vici :)

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1551
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#5 Post autor: Nitro »

Również pozwolę sobie powitać początkującego :)
Podobnie jak stg zdecydowanie polecam programować przez cross developement tj. na PC'cie i oglądać wyniki swojej pracy na emulatorze. Zdecydowana większość programistów zarówno dem jak i gier tak robi. Do wyboru masz wiele assemblerów, ja używam najnowszego: KickAssemblera, dzięki wbudowanemu językowi skryptowemu upraszcza on wiele niewygodnych rzeczy przy kodowaniu. Przykładowo wyświetlenie obrazka w nim:
/*---------------------------------------------------------------
KOALA SHOWER

This code displays the Koala picture in the file picture.prg
---------------------------------------------------------------*/


.var picture = LoadBinary("picture.prg", BF_KOALA)

:BasicUpstart2(start)

start:
lda #$38
sta $d018
lda #$d8
sta $d016
lda #$3b
sta $d011
lda #0
sta $d020
lda #picture.getBackgroundColor()
sta $d021
ldx #0
!loop:
.for (var i=0; i<4; i++) {
lda colorRam+i*$100,x
sta $d800+i*$100,x
}
inx
bne !loop-
jmp *

.pc = $0c00 "ScreenRam" .fill picture.getScreenRamSize(), picture.getScreenRam(i)
.pc = $1c00 "ColorRam:" colorRam: .fill picture.getColorRamSize(), picture.getColorRam(i)
.pc = $2000 "Bitmap" .fill picture.getBitmapSize(), picture.getBitmap(i)
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby od razu zakupić sobie C64 i na nim oglądać sobie dema, grać i oglądać swoje produkty - klimat jest nieporównywalny z emulatorem.
Ja na początek przygody z programowaniem C64 zdecydowanie poleciłbym dokument z którym ja zaczynałem swoją przygodę:
http://www.antimon.org/code/Linus/demo_prog.html
Jest to napisane dla zupełnych żółtodziobów generalne wprowadzenie do programowania dem(i nie tylko) na C64. Ofcoz dokument jest po angielsku, jak czegoś nie wiesz, to słownik/google translate lub zapytaj tutaj i będzie dobrze ;)
Tyle, jeszcze co do Black Boxa, to stare nie obsługują turbo więc bierz Finala lub Action Replay.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: 21 paź 2009, 16:16

Re: chcem pobawić się w programowanie.

#6 Post autor: suchy »

mily2011 pisze:Chcem pobawić się w programowanie, i wydaje mi się, że na commodore najlepiej zacząć (urodzielm się w 1998 . wjęc nie znam tej platformy).
... to zły pomysł dla młodego człowieka (14 lat!). Komcio C64 to sprzęt dla totalnych hardcorowców, podobnie jak Trabant dla miłosników motoryzacji :wink: , a więc do hołubienia, "pieszczenia", scenowania (tzn. "jakie soki można jeszcze z niego wycisnąć?") etc., a nie do nauki programowania.

Primo. Jeśli programowanie od zera, to tylko "blaszanka" i języki wysokiego poziomu na początek (język C zaraz po Javie w rankingach najpopularniejszych z tego roku), a dopiero potem (jak załapiesz bakcyla i stwierdzisz - będziesz miał do tego predyspozycje - bo nie każdy je ma, że to jest to, co chciałbyś robić) schodzić "w dół" do języków niskiego poziomu, zorientowanych na konkretny sprzęt.

Takie jest moje zdanie, ale pewnie mnie tu zaraz zakrzyczą. :wink:

Secundo. Co się tyczy programowania gier na stare komputery, to bez znajomości bardzo dokładnej architektury sprzętu (hardware, a więc wymagana wiedza na temat elektroniki komputerowej) to raczej o tym zapomnij! Nie piszę tego po to, żeby Cię zniechęcić, czy zabić Twoją obecną pasję (być może) ale taka jest prawda.

Tertio. Jeśli chcesz zobaczyć z czym to się je (gry na C64) to nie musisz zaraz kupowac real sprzętu. Tak jak koledzy radzili zapuść sobie emulator VICE na PCta i wklep z dostepnej literatury listing jakiejś gry. Na początek jakies mieszane BASICowo-maszynowe (żeby sie zupełnie nie rozczarować! :wink: ) Zobaczysz jaki efekt uzyskasz po paru (nastu) godzinach (bo błędy wklepywania trzeba poprawić, niestety). Jesli to Ciebie nie zniechęci, to znaczy, że potencjał jakiś masz, a wtedy jeszcze raz przeczytaj Primo moich wywodów.

PS Literatury nie musisz szukać po antykwariatach, bo jest dostępna on-line (tak jak wszystko w tym "szambie"):

C64 po polsku - tu znajdziesz kultową knigę Frelka.

C64 po angielsku - bogata baza literatury do zassania z neta. Tutaj na pewno znajdziesz książki z listingami gier do wklepywania.
Ostatnio zmieniony 01 lis 2011, 11:26 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: 21 paź 2009, 16:16

#7 Post autor: suchy »

Panowie, kolega ma dopiero niecałe 14 lat, nie dobijajcie go do reszty! :wink:
C64PLC

zielok
Posty: 438
Rejestracja: 07 lis 2008, 21:23
Kontakt:

Re: chcem pobawić się w programowanie.

#8 Post autor: zielok »

suchy pisze: Secundo. Co się tyczy programowania gier na stare komputery, to bez znajomości bardzo dokładnej architektury sprzętu (hardware, a więc wymagana wiedza na temat elektroniki komputerowej) to raczej o tym zapomnij! Nie piszę tego po to, żeby Cię zniechęcić, czy zabić Twoją obecną pasję (być może) ale taka jest prawda.
Nie żebym był jakimś autorytetem ale pozwolę się z tym nie zgodzić. Ja nie mam pojęcia na temat elektroniki komputerowej a coś tam potrafię napisać. Owszem ważne jest np. w jaki sposób VIC tworzy obraz ale nie przesadzajmy dodając do tego elitarności.

Awatar użytkownika
booker
Posty: 1272
Rejestracja: 08 paź 2008, 17:54
Grupa: MultiSyte Labz

Re: chcem pobawić się w programowanie.

#9 Post autor: booker »

suchy pisze:
mily2011 pisze:Chcem pobawić się w programowanie, i wydaje mi się, że na commodore najlepiej zacząć (urodzielm się w 1998 . wjęc nie znam tej platformy).
... to zły pomysł dla młodego człowieka (14 lat!).
Ty jesteś zły człowiek Suchy i już nic nie mów :)

suchy pisze: . Na początek jakies mieszane BASICowo-maszynowe (żeby sie zupełnie nie rozczarować! :wink: ) Zobaczysz jaki efekt uzyskasz po paru (nastu) godzinach (bo błędy wklepywania trzeba poprawić, niestety). Jesli to Ciebie nie zniechęci, to znaczy, że potencjał jakiś masz, a wtedy jeszcze raz przeczytaj Primo moich wywodów.
Co Ty gadasz :) BASIC to się robiło w latach 80, jak nikt nie wiedział, że coś takiego jest jak assembler czy kod maszynowy a animowana kiche z balonikiem wklepywało sie z niemieckiej instrukcji obslugi :)

Dzisiaj otwierasz http://codebase64.org/ i wszystko jest co trzeba na start.
Takibardzodługipodpissetuszczelecobyśmiałchwilkęoddechuaizadumymożeewentualniewkurtegozestraciłeśpółminutyżycianaczytanietekstuoniczym.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: 21 paź 2009, 16:16

#10 Post autor: suchy »

... a nie mówiłem, że bedom konsać!? :wink: :D :lol:
C64PLC


k.

#12 Post autor: k. »

No Panowie dajcie spokój, jak ktoś chcem się pobawić to jedynie SEUCK.

Jeżeli chesz zrobić grę nie czytajc tych wszystkich pierdoł które napisali przedmówcy polecam SEUCK http://en.wikipedia.org/wiki/Shoot%27Em ... uction_Kit
To taki super system do robienia gier, jest darmowy prosty w użyciu i można się pobawić w programowanie gier.
Myślę, że na forum znajdziesz grono wielbicieli SEUCK-a którzy pomogą w problemach dotyczących tego "języka" programowania.
Pisz o postępach swoich prac !!!

k.

#13 Post autor: k. »

A po co karrtridge jak jest SEUCK?
Wydasz kasę na coś co nie będzie potrzebne zobacz tutaj http://seuck.glbasic.com/.
SEUCK jest za darmo i można się za darmo pobawić w programowanie gier!!!


PS. Jak na forum na które wchodzisz mówią Ci co masz kupić to już jest źle, jak mowią Tobie że masz coś kupić co jest za DARMO to jest już bardzo źle.
Ściągnij sobie VICE (emulator) razem z kartrigami za DARMO!!!!
http://www.viceteam.org/
PPS. Wstyd traktować każdego nowego jako potencjalnego klienta.

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#14 Post autor: skull »

@suchy oj tam zaraz że bez sensu;

teraz ja
1. Jak już TU zaszedł to znaczy (o ile nie jest to zwykły żart), to już widać że nie iteresuje go programowanie na PC-tach, i jakaś duszę do c64 ma.
2. Gry to na początek przytaczany tu SEUCK, niektórzy robia takie gry szybciej niż ja wstawiam do nich strone tytułową z koali (pozdrowienia dla indyjr-a)
a więc to nie jest az takie ciężkie.
3. się zgadzam, chociaż obraz emulatora może zniechęcać - nie wiem nadal, czemu kolory zawsze są wnich jakies szaroblade, nigdy tak kiepskich nie widziałem na prawdziwym c64 (no chyba ze na czarnobiałym odbiorniku).
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
booker
Posty: 1272
Rejestracja: 08 paź 2008, 17:54
Grupa: MultiSyte Labz

#15 Post autor: booker »

@skull, palete sobie w vicku zrób i będziesz miał ładne :)

@zyga, Final to zuo, AR only!!!111
Takibardzodługipodpissetuszczelecobyśmiałchwilkęoddechuaizadumymożeewentualniewkurtegozestraciłeśpółminutyżycianaczytanietekstuoniczym.

k.

#16 Post autor: k. »

skull pisze:@suchy oj tam zaraz że bez sensu;

teraz ja
1. Jak już TU zaszedł to znaczy (o ile nie jest to zwykły żart), to już widać że nie iteresuje go programowanie na PC-tach, i jakaś duszę do c64 ma.
Typowa nad interpretacja, jeżeli ja jestem murzynem to wszyscy inni też są.

Jak ktoś się chcem pobawić to nie możecie wciskać czternastolatkowi sprzętu do kupienia. SKĄD na białego murzyna ma wziąć kasę na te Wasze marzenia. FC3 potem może SD2IEC bo chodzi z FC3... leczyć się trzeba.
Po co wydawać kasę jak jest wszystko darmo????
Jak będzie chciał się pobawić na poważnie to zrobi to w crossassemblerze TAK JAK WY!!!! Po co ma kupować sprzęt którego nie zna?

Dlaczego czternastoletni chłopiec ma robić inaczej niż Wy???

Awatar użytkownika
Cobra
Posty: 593
Rejestracja: 13 wrz 2008, 16:13
Grupa: Samar

#17 Post autor: Cobra »

8 bit rulez:)

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1551
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#18 Post autor: Nitro »

Wydzieliłem offtop do odrębnego wątku:
http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=757
mily2011:
Jak nie rozumiesz może lekko chaotycznego/hermetycznego stylu tej dyskusji, to rozjaśnię, że chodzi o to, że większość ludzi poleca, abyś wpierw spróbował sił na emulatorze.

mily2011
Posty: 4
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:18

#19 Post autor: mily2011 »

ściągnęłem sobie emulator ccs64 v3.8, a jeszcze książka o basicu mi nie przyszła, napiszecie jakiś kod na naprzykład grę do basica, żebym mógł przetestować, czy działa?

zyga
Posty: 186
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

#20 Post autor: zyga »

mily2011 pisze:ściągnęłem sobie emulator ccs64 v3.8, a jeszcze książka o basicu mi nie przyszła, napiszecie jakiś kod na naprzykład grę do basica, żebym mógł przetestować, czy działa?
Poczytaj książki stąd: http://c64.cba.pl/ksiazki.php. W pozycji Grafika Komputerowa masz mnóstwo listingów.

ODPOWIEDZ