Strona 1 z 5

Srodowisko programistyczne C64 na PC

: 05 wrz 2009, 17:07
autor: joodas
Witam ponownie wszystkich,

Mam zamiar zaznajomic sie z troche z asemblerem C64, czyms co bylo dla mnie czarna magia w czasach scenowania na C64:) Wiem, ze kiedys sie uzywalo Turbo Assemblera i chyba byl on jednym z lepszych narzedzi to kodowania. Mam kilka pytan:
1. Podstawy programistyczne i programowanie w C++ opanowane bardzo dobrze. Od jakiej literatury/stron www najlepiej zaczac nauke/zabawe z asemblerem C64?
2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?
3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie 'srodowisko programistyczne' daje rade pod tym wzgledem?

Jak pisze cos w asemblerze na DOS PC uzywam PlusEdita z podpietym kompilatorem NASM. Po nacisnieciu klawisza i skompilowaniu kodu program uruchamia sie w DosBoxie. Jest to poprostu zwykly edutor tekstowy odpowidnio sparametryzowany. Przydalobym sie cos takiego samego do kodowania i urchamiania programow napisanych w asemblerze C64.

Dzieki za wszelkie wskazowki, tym czasem popytam wujka googla.

Pzdr

: 05 wrz 2009, 17:25
autor: joodas
moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm

: 05 wrz 2009, 17:44
autor: prezes
Dla mnie wypierdoza Joodas, dzieki :idea:
Oby kazdy potrafil przywitac sie takim linkiem. :)
Tutaj jest wiecej:
http://www.bombjack.org/commodore/

ps. Sebaloz - klikaj i przypomnij sobie o czym traktuje forum c64scene.pl

: 05 wrz 2009, 18:15
autor: zielok
Ja zaliczyłem powrót do kodowania na c64 po jakichś 12 latach.. Czego używam (skopiowałem większość z mojego dawnego posta) :

Jako edytor Relaunch64 ( http://www.popelganda.de/ ).
Do niego mam podpięty Kick Assembler ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=56307 ) i emu Vice (naciskam F6 i po chwili mam w Vice uruchomiony kod).

Z innych toolsow to używam jeszcze
Do kompresji
PUCrunch ( http://www.cs.tut.fi/~albert/Dev/pucrunch/ ),
RLEPack ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=34686 )
Do sinusow
Sinus Creator ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=38353 ).
Wixbouncer http://noname.c64.org/csdb/release/?id=12618
Do konwersji grafik na charset
PicChar http://noname.c64.org/csdb/release/?id=54319
Do obsługi obrazów dyskietek
D64Editor http://noname.c64.org/csdb/release/?id=46695
Do grafiki
Project One http://noname.c64.org/csdb/release/?id=39261

Konfiguracja Relaunch jest prościutka (zajęła mi jakaś minutkę). Jakby co służę pomocą

Mogę również wysłać literaturę jaką zassałem

Duża skarbnica wiedzy na temat kodowania http://codebase64.org/doku.php

A jeszcze jedno jeśli chodzi o emulację (a raczej jej dokładność pod względem wizualnym) to polecam emu Hoxs (ja testuje na sam koniec pod tym emulatorem, w czasie tworzenia wolę pod Vice)

I jeszcze jedno :) Nie mam i nie używam c64. Całość dema (a dokładnie to co ja robiłem) "12 years later" ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=81161 ) powstało na PC i było testowane na emulatorze. Wiem, że Leming testował to potem na prawdziwym c64 i po za malutką pierdołą (dźwięk był odtwarzany przy przejściach z pominięciem jednej ramki - i tak bym tego nie usłyszał nawet na c64) wszystko było w 100% zgodne. Teraz się pewnie naraziłem ale no coż :)

edit: Ja po mojej długiej przerwie jako pierwszy program stworzyłem sobie ploter'a . Ale z racji, że nigdy nie kodowałeś na c64 to polecam stworzyć jakieś wyświetlanie rożnych trybów graficznych (multi, hires), scrole itp

: 05 wrz 2009, 18:26
autor: k.
tak tak trzeba się naoliwić

: 05 wrz 2009, 19:06
autor: skull
Nie wiem jak tam anglojezyczna literatura, ale ja najlepiej przyswajałem podstawową wiedzię ze gazetki C&A ( retroreaders.pl). Jak już poznasz podstawy, to w zasadzie już wszystke inne pozycje bedą się nadawać aby poszerzać wiedzę - oczywiście forum jest właśnie od zadawania pytań, a więc sie nie krępuj ;). W samym edytorze relaunch są krótkie helpy z listingami częściej używanych procedurek, opisy rejestrów itd.

Oczywiście, że się używa do testowania emulatorów - program uruchamia sie tysiące razy, no i mają opcję monitoringu - można analizowac wszystko klatka po klatce - na orginalnym c64 nie miałbym szans na dopracowanie wielu procedurek. Ale... końcowa wersja MUSI działać na orginale - inaczej siara.

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

: 05 wrz 2009, 21:54
autor: Stg
joodas pisze:2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?
szczerze pisząc to ja zaczynałem od 64 plus 4 & amiga i scroll'a Polonusa, później były rastry w C&A, a później to już jakoś poszło :D
joodas pisze: 3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie 'srodowisko programistyczne' daje rade pod tym wzgledem?
ja używam crimson editor'a tass'a i vice, naciskam f5 kod się asembluje i uruchamia się vice później naciskam f3 robi się autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia się od razu bez f3 )

: 08 wrz 2009, 20:27
autor: splatterpunk
joodas pisze:moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm
Rozwaliła mnie ta kolekcja :) Dzięki serdeczne!

: 08 wrz 2009, 20:33
autor: Sebaloz/Lepsi.De
splatterpunk pisze:
joodas pisze:moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm
Rozwaliła mnie ta kolekcja :) Dzięki serdeczne!
Nie wiem czy zauwazyles, ale tu masz wiecej :)
http://www.bombjack.org/commodore/

: 09 wrz 2009, 21:50
autor: splatterpunk
Aha, mniam.

Tak offtopicując Polska przegrywa na wyjeździe ze Słowenią 2:0 ...

Qrwa.

: 09 wrz 2009, 22:10
autor: Izaak Berenbaum
a Izrael po niezlym meczu rozpykal Luxemburg 7:0 ale szanse na awans juz nikle :(

: 09 wrz 2009, 22:44
autor: Sebaloz/Lepsi.De
splatterpunk pisze:Tak offtopicując Polska przegrywa na wyjeździe ze Słowenią 2:0 ...
Myslalem ze grali z Turcja u siebie :)

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

: 04 paź 2009, 22:21
autor: splatterpunk
Stg pisze: ja używam crimson editor'a tass'a i vice, naciskam f5 kod się asembluje i uruchamia się vice później naciskam f3 robi się autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia się od razu bez f3 )
Stilgar, możesz napisać jak sobie to ustawiłeś?
Ja do tej pory kodowałem tylko z użyciem Turbo Assa na C64 a ostatnio pod emulatorem. Tylko sobie żywot utrudniam, na to wychodzi.
Crimson Editor skonfigurowałem sobie w ten sposób, że po naciśnięciu F5 kod kompiluje mi do pliku .O64 - chodzi mi o to żeby po naciśnięciu np F6 kompilował i od razu uruchamiał pod VICE.
No i co to za rozszerzenie .O64? Czym różni się od .PRG? - mam na myśli to czy poza samym obrazem binarnym coś jeszcze zawiera.

Pewnie i tak pójdę bardziej w stronę Relaunch64 i jakiegoś Kick Assa albo Acme ale najpierw chciałbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wypróbować.

: 05 paź 2009, 10:04
autor: skull
Zdaje mi się, że źle kombinujesz. Po co masz się mordować z konfiguracja edytora - wystarczy, że np. przy kompilacji (albo jakiegokolwiek uruchomienia) podasz link do pliku .bat w którym sobie poustawiasz wszystko czego Ci dusza zapragnie - w końcowej linii wpisując uruchomienie emulatora z obrazem o64 (czy jakim tam chcesz).

ps. O64 mniemam że to oznaczenie pliku wyjswciowego c64 (OUTPUT), czyli to samo co prg pewnie.

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

: 05 paź 2009, 15:26
autor: Stg
splatterpunk pisze: Pewnie i tak pójdę bardziej w stronę Relaunch64 i jakiegoś Kick Assa albo Acme ale najpierw chciałbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wypróbować.
Moja konfiguracja bazuje o ile pamiętam na wątku z csdb o cross assemblerach i tajnych bat'ach Kmeg'a ;-)

Crimson Editor -> Tools ->Preferences -> User Tools

Command:run.bat
Argument$(FileName)
Hot Key: Ulubiony hot key

Capture output checked
use short filename unchecked
save before execute checked

run.bat:

C:\c64\tass\64tass-1.45\64tass.exe --m6502 %1 -o compiled.o64

C:\c64\tass\tslink.exe compiled.prg compiled.o64

del tape.t64

C:\c64\tass\maketape.exe tape compiled.PRG

C:\c64\tass\c64\VICE\x64.exe -autostart "tape.t64:compiled.prg"

tape image'a jest tworzony bo czasami były problemy z autostartem samego prg, ale to było na wersji Vice'a hohohooho do tyłu, więc możliwe że można bata zoptymalizować.

o64 to bin który wychodzi z tass'a, który jest źródłem dla linkera, nie pytajcie mnie czemu w ten sposób jest to robione, bo nie pamiętam, działa i nie chciało mi się / nie było czasu żeby to zmieniać. :-)

: 05 paź 2009, 17:17
autor: jammer
zielok pisze:Do sinusow
Sinus Creator ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=38353 ).
a po co zewnetrzny soft, skoro kickass policzy jakikolwiek wzor ;)

: 05 paź 2009, 17:37
autor: Nitro
Ja używam WixBouncera, jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od KickAss'a, jeśli chodzi o sinusy, bo masz podgląda na żywo i miksowanie 4 fal w jedną, dla fanów efektów na sinusach raj.

: 05 paź 2009, 21:53
autor: Stg
sinusy to się generuje w real time'ie ;-)

: 05 paź 2009, 22:18
autor: Nitro
To co, na następnej Silesii compo na najlepszy sinus w real time? Punkty bonusowe za ilość promili we krwi :D

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

: 12 paź 2009, 14:15
autor: splatterpunk
Stg pisze: Moja konfiguracja bazuje o ile pamiętam na wątku z csdb o cross assemblerach i tajnych bat'ach Kmeg'a ;-)

Crimson Editor -> Tools ->Preferences -> User Tools

Command:run.bat
Argument$(FileName)
Hot Key: Ulubiony hot key

Capture output checked
use short filename unchecked
save before execute checked

run.bat:

C:\c64\tass\64tass-1.45\64tass.exe --m6502 %1 -o compiled.o64

C:\c64\tass\tslink.exe compiled.prg compiled.o64

del tape.t64

C:\c64\tass\maketape.exe tape compiled.PRG

C:\c64\tass\c64\VICE\x64.exe -autostart "tape.t64:compiled.prg"
Stilgar, Skull, dzięki za odpowiedź.

Zacznę od tego, że mam wogóle problem z uruchomieniem jakiegokolwiek pliku wsadowego (.bat) na moim systemie.
Po utworzeniu jakiegoś pliku bat, np.:

Kod: Zaznacz cały

systeminfo.exe | find "Czas pracy systemu" 
systeminfo.exe | find "Data oryginalnej instalacji"  
pause
i próbie uruchomienia otrzymuję komunikat:
"Nazwa "#s' nie jest rozpoznawana jako polecenie wewnętrzne lub zewnętrzne, program wykonywalny lub plik wsadowy."

Jestem w kropce i życzliwie proszę o pomoc :)