Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#1 Post autor: qus »

Wiem, że dla niektórych jedynie słusznym sposobem wgrywania softu jest przegrywanie rzeczy pobranych z różnych stron na dyskietki, albo jeszcze lepiej kasety. Tylko patrzeć, aż ktoś zacznie tłoczyć gry na winylach. Jeżeli jednak jest jakaś reszta, która wolałaby najnowsze programy odpalać bezpośrednio z miejsca, w którym są, czyli z sieci, to chciałbym tę resztę zainteresować urządzeniem, w tworzeniu którego pomagam. Rzućcie okiem na skrinszoty.

Urządzenie poza tym, że potrafi załadować pliki z http (i jeśli komuś to będzie potrzebne - z ftp, smb..), potrafi de facto streamować do C64 pliki z dowolnej ścieżki, dajmy na to: plik z obrazu D64, znajdującego się wewnątrz ZIPa, który leży na http.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać Meatloafa jako SD2IEC - wtedy pliki na niego można wrzucać przez WEBDav (a w przyszłości przez drag and drop na jego stronie), zamiast przez przenoszenie ich w te i we wtę kartą SD.

Dodatkowym sympatycznym ficzerem związanym z plikami jest to, że pliki tekstowe zakodowane w UTF8, Meatloaf wyśle do C64 skonwertowane na PETSCII, a jeżeli z C64 zapiszesz plik tekstowy na filesystemie, który nie jest natywny, to taki plik zostanie przekonwertowany do UTF8 (w większości, nie całe PETSCII jest pokryte).

Oczywiście, skoro można wczytywać pliki z dowolnej ścieżki, to można także otwierać kanały I/O, a co za tym idzie - grę sieciową napisać np. w BASICu v2, posługując się tylko OPEN, INPUT# czy PRINT#.

I ostatnia ciekawostka - Meatloaf może udawać ileś urządzeń IEC na raz. Dokładnie tyle, na ile pozwala kernal i IEC. Tak więc podłączając jedną małą płytkę, możesz skonfigurować go tak, aby był widziany jako urządzenia 8,9,10,15,20 - każde z nich "widzące" inną ścieżkę/obraz dysku.

Tak że wszystkim tym, którym nie chce się przenosić nowego softu jak w epoce kamienia łupanego, serdecznie polecam Meatloafa...
Załączniki
Screen_Shot_2021-11-05_at_1.46.56_AM.png
Screen_Shot_2021-11-05_at_1.46.56_AM.png (1.44 MiB) Przejrzano 3714 razy
Screen_Shot_2021-11-05_at_1.46.10_AM.png
Screen_Shot_2021-11-05_at_1.46.10_AM.png (1.35 MiB) Przejrzano 3714 razy

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2351
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Kontakt:

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#2 Post autor: carrion »

no ładne cacko...
masz może jakiś film z działania?
masz coś przeciwko abym z tego Twojego opisu zrobił mini artek na c64portal.pl? może chciałbyś ty go napisać? albo coś jeszcze dodać?
chętnie bym się tym pobawił jak będzie już dostępne. wiadomo coś o jakiś datach?
c64portal.pl, retronavigator.com

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#3 Post autor: qus »

Filmy dostępne na tym kanale, ale w większości chyba niepocięte, więc żeby coś tam ciekawego zobaczyć, trzeba się długo wpatrywać:

https://www.youtube.com/user/idolpx

Tu zdaje sie jest ładowenie gry przez http:

https://www.youtube.com/watch?v=KkgXSpBv4wY

Pobawić się możesz w każdej chwili, projekt jest open sourcowy: https://github.com/idolpx/meatloaf

(ale z uwagi na gwałtowny rozwój niektóre z ficzerów dostępne są tylko w niestabilnych branczach)

Strona domowa: https://meatloaf.cc/

Mozesz użyć tekstu, mogę też coś skrobnąć. Zalezy ile tekstu potrzeba...

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#4 Post autor: dekanex »

Extra :!: Trzeba będzie zmontować w wolnej chwili.

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2351
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Kontakt:

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#5 Post autor: carrion »

qus pisze:
05 lis 2021, 14:38
Mozesz użyć tekstu, mogę też coś skrobnąć. Zalezy ile tekstu potrzeba...
nie ma reguł. jeśli chciałbyś coś dopisać / pokazać to dawaj śmiało - dodam co uznasz że warto dodać.
c64portal.pl, retronavigator.com

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#6 Post autor: qus »

OK, skrobnę cos w tygodniu.

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#7 Post autor: dekanex »

Nadeszła wolna chwila. Zlutowane (4 kabelki i wtyczka do wifi-modem), skompilowane, wgrane, działa :D
Przydała by się jakaś instrukcja bo wszystko trzeba na czuja robić.

Szkoda że nie działa jiffy bo szybkość wgrywania dobija przy większych plikach :(

Przy kompilacji prawe 80% ramu zajmuje projekt, więc może być ciasno na przyszłość. Ponad 80% flash też jest już dużo.
Mam nadzieje ze to tylko chwilowe.

Webdav super sprawa. Muszę wykorzystać przy jakichś swoich projektach :)

Będę obserwował projekt bo się mnie podoba :wink:

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#8 Post autor: qus »

No, cóż. Jaime tylko dorzuca ficzerów, projekt już w tej chwili ma gigantyczne problemy z ilością pamięci @runtime, bardzo często przy czytaniu czegoś z HTTP będzie się wywalać. Z tego z resztą powodu wątpię szczerze, czy WebDAV i pobieranie z HTTP będą działały na raz, ostatnio musieliśmy to pierwsze do testów wyłączyć w buildzie, bo drugie, trzecie zapytanie już powoduje out of memory. Trwają prace nad przeniesieniem tego na ESP32, gdzie pamięci już raczej nie zabraknie.

Co do instrukcji, to jak Jack da, to będzie co najmniej taka, jak ta załączona do Commodore 64.

Jiffy jest w planach, choć, jeśli dobrze pamiętam kod Jiffy, to przyspiesza on tylko ładowanie plików, a nie generalne operacje I/O (może się mylę). Chyba jednak lepiej, gdyby Jaime zrezygnował z modemu i przerobił protokół na jakiś standardowy równoległy. To, co portafi Meatloaf czyni modem tak czy siak zbędnym.

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#9 Post autor: dekanex »

Na Jiffy odczyt katalogu trwa szybciej a czy coś jeszcze nie wiem.
Modem rzeczywiście staje się zbędny przy tych możliwościach.
Webdav jest wygodny i bardzo uniwersalny ale czy musi działać non stop? Wg mnie niekoniecznie
Widzę ze www.handleClient(); non stop chodzi w loop() a może wystarczyło by go włączać tylko na życzenie. Ja korzystałem z webdav tylko do „pierwszego zasilenia” systemu plików i później go nie potrzebowałem non stop.
Zastanawiam się też czy potrzebuje emulacji kilku napędów naraz? Skoro do jednego mogę w dowolnej chwili przypiąć cokolwiek z internetu to po co mi drugi i kolejny?

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#10 Post autor: qus »

Akurat ileś napędów na raz nie obciąża pamięci (bo IEC w danym momencie potrafi rozmawiać tak czy siak z jednym tylko). Poza tym - to nie musi być npaęd, tylko dowolne inne urządzenie IEC - drukarka, plotter, czy co tam jeszcze wymyślono ;)

Włączanie/wyłączanie WebDAV napewno będzie w konfigu. A konfig będzie de facto plikem w BASICu, w którym będzie się zmieniało wartości poszczególnych ustawień.

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2351
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Kontakt:

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#11 Post autor: carrion »

@qus
Wielkie dzięki za obszerny tekst.
Artykuł poszedł na portal!
c64portal.pl, retronavigator.com

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#12 Post autor: qus »

No to dzięki zapraszam do czytania:

https://c64portal.pl/2021/11/16/meatloa ... w-chmurze/

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#13 Post autor: dekanex »

Tekstu dużo ale „mięska” mało :wink:
Fajnie się czytało i taki tekst popycha człowieka żeby sobie zlutował i się pobawił. Tylko że ja już to zrobiłem i liczyłem na mini instrukcje obsługi. Jak z tego korzystać to trochę na pale trzeba probować i nie wiem czy wszystko udało mi się sprawdzić.
Będzie może druga cześć z „pierwszymi krokami” ?

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#14 Post autor: qus »

Coś tam mogę skrobnąć jeszcze. Ale jeżeli masz konkretne pytania, to pisz.

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2351
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Kontakt:

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#15 Post autor: carrion »

jak napiszecie i pogadacie ;) to chętnie dodam to do tekstu - albo jako update albo jako nowy artykuł. jak wolicie.
c64portal.pl, retronavigator.com

Awatar użytkownika
rime.
Posty: 156
Rejestracja: 24 sty 2019, 02:52
Grupa: Fancy Rats

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#16 Post autor: rime. »

Czy działa przeglądanie plików jak we fizycznym SD2IEC? Tzn. wybieramy katalog po stronie PC a w komciu widzimy znajdujące się w nim pliki i podkatalogi. Ładowanie czegokolwiek poprzez wklepywanie długich adresów HTTP nie brzmi dla mnie zachęcająco

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#17 Post autor: dekanex »

Po uruchomieniu i przesłaniu plików przez webdav udało mi się wczytać to co wysłałem. Nie mogę jednak załadować niczego z internetu :? Gdy wpisze poprawną ścieżkę do pliku prg umieszczonego na lokalnym www to mam reset. Gdy dam ścieżkę do pliku d64 to samo. Mogę załadować index.html z tego www i wyświetlić jego treść, lecz programu lub obrazu dysku nie mogę bo reset. To samo z przykładami podanymi w filmach czy Twoim opisie (np zimmers.net).
Mogę wylistować zawartość flasha. Dla testów załadowałem pierwszy skrót .url który jest w plikach na flash i on zaczął się czytać. Potem mogłem załadować directory „$” i wyświetlił mi inną zawartość ale tylko trzy linijki. Potem nie mogłem już wrócić na flash bo ciągle już było pusto na urządzeniu 9. Zmieniłem urządzenie na 10 i tam już był flash. Pobawiłem się dalej i 10 też straciłem a potem i 11 :x Pokombinowałem coś z cd<- i wróciłem na flash. Jakoś wydaje mi się że robię to wszystko na ślepo.
Dodatkowo mogłem na początku przez putty wydawać komendy at a teraz już nie mogę. Nie wiem co zepsułem :(

Może napisz jak Ty to robisz krok po kroku lub jak nawigować po tym wszystkim.

qus
Posty: 15
Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:52

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#18 Post autor: qus »

rime. pisze:
17 lis 2021, 21:24
Czy działa przeglądanie plików jak we fizycznym SD2IEC? Tzn. wybieramy katalog po stronie PC a w komciu widzimy znajdujące się w nim pliki i podkatalogi. Ładowanie czegokolwiek poprzez wklepywanie długich adresów HTTP nie brzmi dla mnie zachęcająco
Nie wiem, co masz na myśli pisząc "wybieranie po stronie PC", wyjaśnisz? Po katalogach możesz chodzić normalnie - głębszy katalog to wykonanie komendy CD. Jeżeli masz jakąś bardzo długą ścieżkę, której nie chce Ci się wpisywać za każdym razem, to możesz zrobić plik z rozszerzeniem *.url. W jedynej linii tego pliku wpisujesz pełen URL do interesującej Cię ścieżki, umieszczasz sobie taki plik w roocie meatloafa i po prostu robisz do niego CD, a aktualny katalog/ścieżka zostanie ustawiony na to, co wpisałeś do pliku.
dekanex pisze:
17 lis 2021, 21:35
Po uruchomieniu i przesłaniu plików przez webdav udało mi się wczytać to co wysłałem. Nie mogę jednak załadować niczego z internetu :? Gdy wpisze poprawną ścieżkę do pliku prg umieszczonego na lokalnym www to mam reset. Gdy dam ścieżkę do pliku d64 to samo. Mogę załadować index.html z tego www i wyświetlić jego treść, lecz programu lub obrazu dysku nie mogę bo reset. To samo z przykładami podanymi w filmach czy Twoim opisie (np zimmers.net).
Mogę wylistować zawartość flasha. Dla testów załadowałem pierwszy skrót .url który jest w plikach na flash i on zaczął się czytać. Potem mogłem załadować directory „$” i wyświetlił mi inną zawartość ale tylko trzy linijki. Potem nie mogłem już wrócić na flash bo ciągle już było pusto na urządzeniu 9. Zmieniłem urządzenie na 10 i tam już był flash. Pobawiłem się dalej i 10 też straciłem a potem i 11 :x Pokombinowałem coś z cd<- i wróciłem na flash. Jakoś wydaje mi się że robię to wszystko na ślepo.
Dodatkowo mogłem na początku przez putty wydawać komendy at a teraz już nie mogę. Nie wiem co zepsułem :(

Może napisz jak Ty to robisz krok po kroku lub jak nawigować po tym wszystkim.
Cóż - po pierwsze, zwróc uwagę, że jest parę branchów, w których dzieją się różne rzeczy. Najwięcej ficzerów powinno działać w "Abstract iecDevice". Plus, jak wspominałem, trapią nas bezustanne Out of Memory exceptions, z powodu przeładowania ficzerami, więc tak - dopóki nie przejdziemy na ESP32 ze stabilnością może być dokładnie tak, jak opisałeś :D

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#19 Post autor: dekanex »

Przeglądnąłem wszystkie branche i żaden nie wydaje się stabilny. Muszę spokojnie czekać, aż któryś będzie się nadawał do mojego użytku. Na początek moje top 2 to stabilne montowanie d64 z http i obsługa jakiegoś turbo (najlepiej jiffy).
Super projekt i kibicuje Wam w dalszym rozwoju.

dekanex
Posty: 197
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Meatloaf czyli 69 chmurowych stacji dysków dla C64

#20 Post autor: dekanex »

Myślałem ostatnio nad Waszym projektem i przyszła mi do głowy kolejna, raczej prosta funkcjonalność. Wiem, że jest ich już dużo i do esp8266 ciężko już coś więcej wepchnąć ale po mam nadzieję udanej przesiadce na esp32 nie będzie to już problem.
Do rzeczy. Chodzi o funkcjonalność RTC która mogła by być zrobiona np. wg tego pomysłu https://sites.google.com/site/dividedbi ... ds1307-rtc który już był na tym forum przywoływany. Sprzętowo nikłe nakłady a baza software-owa już istnieje. Chciałem sobie ten projekt zrealizować ale chcę również Wasz a userport mam jeden, wiec to jedyne słuszne rozwiązanie ;)

ODPOWIEDZ