Skrypt forum został zaktualizowany
Wszelakie błędy, pytania oraz prośby o nową funkcjonalność zgłaszajcie w tym wątku

Scroll na fontach w multicolorze

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
xpo
Posty: 23
Rejestracja: śr sie 11, 2010 3:09 am

Scroll na fontach w multicolorze

#1 Postautor: xpo » śr paź 19, 2016 1:18 pm

Witam.

Mam pytanie dotyczące tego w jaki sposób robione są scrolle z wykorzystaniem fontów rysowanych w multicolorze ale w pełnych 16 kolorach i o wielkości większej niż typowe 2x2 czy 3x3 (np. malowane w formacie koala)

Na moje oko to może wyglądać następująco: wszystkie fonty są malowane na pojedynczym ekranie multi 160x200. Następnie koder zaznacza dany obszar grafiki z np. literą "a" i przyporządkowuje go w kodzie odpowiedniej wartości dla danego znaku. I tak po kolei cały alfabet. Czy np. można zamiast jednego ekranu z fontami wykorzystać dwie różne grafiki.

Czy tak to wygląda, czy może jeszcze inaczej się to robi?

Z góry dzięki za podpowiedzi.

/xpo

carrion
Posty: 1568
Rejestracja: pt lut 27, 2009 5:38 pm

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#2 Postautor: carrion » pn paź 24, 2016 7:56 pm

na ostatnie pytanie odpowiedź brzmi. tak
możesz se to w pamięci rozłożyć jak chcesz tak aby było ci łatwiej kopiować i scrollować. na jednym czy na dwóch czy więcej ekranach. w końcu to tylko organizacja pamięci zawierającej obrazy liter...

ale ogólnie to co piszesz to właśnie mnie więcej tak działa.
oczywiście jeśli mówimy o scrollu polegającym na kopiowaniu LDA, STA poszczególnych liter.
pewnie da się takie rzeczy robić przy użyciu Linecrunch'a
retronavigator.com

xpo
Posty: 23
Rejestracja: śr sie 11, 2010 3:09 am

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#3 Postautor: xpo » wt paź 25, 2016 12:47 am

Dzięki Tomek za odpowiedź. Spróbuję coś podziałać w tym temacie (przynajmniej od strony graficznej) :)

Powodzenia na X'16
/xpo

Exosoft
Posty: 25
Rejestracja: ndz gru 18, 2016 6:36 am
Kontaktowanie:

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#4 Postautor: Exosoft » śr gru 21, 2016 2:49 am

Ciekawy topic :) Sorki, gdyż ja jestem totalny laik tzn. początkujący amator w ASM na C64 ale coś mi świecąca lampka w głowie podpowiada, że nie jest to trudne lecz trochę ci zabierze pamięci w C64, a jeśli ma to być scroll na pół ekranu to jeszcze dodatkowo zje sporo CPU i zapewne bez tzw. "ciurków" się nie obejdzie, o ile C64 z 1MHZ da rade. Zawsze tam jedną procedurę możesz sobie przygotować na przerwaniach IRQ, a inną np. po "CLI" . Przyda się też ACME i tablice, które będą zawierały informacje o początku i końcu znaku w pionie oraz ile razy "ciurki" mają powtarzać operację plus #$01 danego znaku w poziomie razy pion znaku. Wszystko zależy od tego jak będą wyglądały znaki tzn. czy wszystkie w pionie takie same oraz symetryczne z kolorami bo dodatkowo będziesz też skrolował obszar od $d800-$dbe7 oraz $0400-$07e7 (zależy w jakim położeniu na ekranie), gdzie będziesz już wyrzucał na ekran C64 znak co #$08 "ciurków", a będzie ci w tym pomagała komórka $d016, która daje efekt płynności przesuwanego scrolla bo w przeciwnym przypadku ciurki będą się zachowywać jak trzeba tzn. płynnie, gdyż będą scrollowane na obszarze bitmapy (pamięci C64) ale kolory będą jak gdyby slideshow'em. Przydatna procedura w ACME, odnośnie ciurków np. :

!set bitmap=tablica01
!do {

lda znakbyte
sta bitmap
lda znakbyte+$01
sta bitmap+$001+(wielkosc)
lda znakbyte+$02
sta bitmap+$002+(wielkosc)
lda znakbyte+$03
sta bitmap+$003+(wielkosc)
... ; i tak dalej
!set wielkosc=wielkosc+tablica03
} until wielkosc=tablica04
a.k.a. Buddha/BotX/Roman W/Oskar Morawiecki

carrion
Posty: 1568
Rejestracja: pt lut 27, 2009 5:38 pm

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#5 Postautor: carrion » śr gru 21, 2016 10:29 am

co to są ciurki? :)
retronavigator.com

Awatar użytkownika
skull
Posty: 758
Rejestracja: pn wrz 15, 2008 8:18 am
Grupa: samar

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#6 Postautor: skull » śr gru 21, 2016 2:36 pm

carrion pisze:co to są ciurki? :)


Teraz już wiem czego mi zawsze brakowało w kodzie:)
A tak poważniej, terminologia w kodowaniu, jest tak duża jak świat cały - szkoda że nie ma jakiegoś bardziej sztywnego standardu nazewnictwa bo coraz trudniej się połapać co "poeta miał na myśli".

Co do scrolla (przynajmniej ta nazwa jest oczywista) to może znajdź przykład w jakimś intrze lub demie, daj linka to łatwiej będzie się dogadać.
Bo pecet to zwykły banan...

Exosoft
Posty: 25
Rejestracja: ndz gru 18, 2016 6:36 am
Kontaktowanie:

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#7 Postautor: Exosoft » śr gru 21, 2016 7:04 pm

Hmmmm. Witam was serdecznie i na początku chce zaznaczyć, że mam nadzieję iż nie naśmiewacie się ze mnie bo jak napisałem to sam zaczynam zabawę w kodowanie na C64 :) Ja nie wymyśliłem słowa "ciurki", tylko przeczytałem o tym, w którymś z magazynów o kodowaniu... Utworzyłem nowy temat w "programowanie & produkcje", gdzie dodałem sporo linków, toolsów, książek w j.polskim, pomocnych rzeczy, z których się uczę, z myślą, że być może zaczniemy uczyć się wspólnie razem :) Niestety trzeba będzie jeszcze poczekać na akceptację mojego nowego tematu przez administratora :) Szybko mogę wyjaśnić o co chodzi w "ciurkach" . Procesor C64 potrafi szybciej interpretować kod jeśli jest pisany "ciurkiem" bo zazwyczaj jest upraszczany poprzez pętle i podam dwa przykłady :

1. pętla :

LDX #0
this LDA #0
STA 0400,x
INX
CPX #3
BNE this
RTS

2. ten sam kod napisany "Ciurkiem" :

LDA #0
STA 0400
LDA #0
STA 0401
LDA #0
STA 0402
LDA #0
STA 0403
RTS

Wynik z tego taki, że procesorowi 6502 więcej czasu (cykli) zajmuje interpretacja kodu w postaci pętli, a te tzw. "ciurki" działają szybciej bo leci (interpretuje) kod jak gdyby "ciurkiem" w dół tzn. nie cofa się (BNE this) jak w przypadku pętli . Program wtedy działa szybciej :) Zazwyczaj jest to używane np. przy wektorach (realtime), które zajmują bardzo dużo mocy procesora C64 .
a.k.a. Buddha/BotX/Roman W/Oskar Morawiecki

Awatar użytkownika
skull
Posty: 758
Rejestracja: pn wrz 15, 2008 8:18 am
Grupa: samar

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#8 Postautor: skull » śr gru 21, 2016 10:25 pm

to się fachowo nazywa SPEEDCODE
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3639
Rejestracja: ndz wrz 14, 2008 12:02 am

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#9 Postautor: Sebaloz/Lepsi.De » czw gru 22, 2016 2:03 am

albo ciurkodem :)
__________________________
Socjopatyczna Legia Commodore

Awatar użytkownika
Roody
Posty: 167
Rejestracja: śr sie 26, 2009 6:14 pm
Grupa: sabat

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#10 Postautor: Roody » ndz sty 22, 2017 1:51 pm

wchodzę po przerwie i aż mi ciurki po plecach przeszły ;) Fajnie!

Awatar użytkownika
wackee
Posty: 1465
Rejestracja: ndz paź 05, 2008 11:05 pm
Grupa: Arise
Kontaktowanie:

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#11 Postautor: wackee » czw sty 26, 2017 8:21 am

Oczywiście że ciurek to fachowe POLSKIE KODERSKIE sformułowanie. Speedcode pffffff to nic nie mówi (nie tylko ciurek może być szybki) a w słowie "ciurek" jest sama esencja....
* jak nie załapałeś tego żartu, to trudno.

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3639
Rejestracja: ndz wrz 14, 2008 12:02 am

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#12 Postautor: Sebaloz/Lepsi.De » czw sty 26, 2017 10:11 pm

Bo ciurkiem nie tylko alkohol sie lał!
__________________________

Socjopatyczna Legia Commodore

Exosoft
Posty: 25
Rejestracja: ndz gru 18, 2016 6:36 am
Kontaktowanie:

Re: Scroll na fontach w multicolorze

#13 Postautor: Exosoft » pt sty 27, 2017 5:42 pm

Fajnie by było coś napisać o samym kodowaniu, zamiast się zastanawiać nad różnicą " Ciurek vs Speedcode " :D :D :D ... Autor posta pewnie już ma niezły mętlik w głowie ale taka ta nasza scena komputerowa ;)
a.k.a. Buddha/BotX/Roman W/Oskar Morawiecki


Wróć do „Programowanie & Produkcje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości