Skrypt forum został zaktualizowany
Wszelakie błędy, pytania oraz prośby o nową funkcjonalność zgłaszajcie w tym wątku

Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
zbych
Posty: 20
Rejestracja: czw mar 08, 2018 11:24 am

Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#1 Postautor: zbych » czw mar 08, 2018 2:55 pm

Zacząłem się nad tym zastanawiać w momencie gdy na testach na prawdziwej maszynie wyszło mi że moja gra wywala się po załadowaniu etapu w przypadku gdy wybrany jest obraz carta Retro Replay (używam 1541U-II i procedur kernalowych). Na innych typach cartów nie było tego problemu.

Tak przy okazji dla osób które nie odwiedzają C64Power to pochwalę się jak aktualnie wygląda moja gra:
https://www.youtube.com/watch?v=09SJENRSXhY

No i teraz nie wiem co zrobić: czy zostawić to tak jak jest i wymuszać na userach wyłączanie akurat tego karta, czy może dodanie fastloadera usunie ten problem? Tak na marginesie jest gdzieś obraz tego carta który można podpiąć pod VICE?

A jak fastloader, to jaki wybrać, tak żeby była jak największa kompatybilność (myślę głównie o użytkownikach z SD2IEC)?
A może "gra nie warta świeczki" bo w sumie etapy mają maks po kilkaset bajtów i problem jedynie jest po powrocie do menu po game over (menu ma około 6KB).
Powiem szczerze że tylko raz próbowałem coś zrobić z fastloaderem - Skull podesłał mi dawno temu procedurkę ale jakoś nie udało mi się jej uruchomić i w końcu stwierdziłem że kernalowy load wystarczy, dlatego mam kilka ptań:

Rozumiem że przed załadowaniem trzeba najpierw wysłać kod do stacji dysków, czy robi się to jednorazowo?
Czy po załadowaniu do stacji fastloadera będzie problem z zapisaniem danych przez procedury kernalowe, bo używam tego do zapisu hi score, a chyba większość fastloaderów to tylko do odczytu jest nie do zapisu?
Czy jak wyślę do stacji komendę "I" (ktoś mi poradził żeby tak zrobić przed każdym zapisem) to muszę do niej ponownie wysłać procedurę fastloadera?

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3654
Rejestracja: ndz wrz 14, 2008 12:02 am

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#2 Postautor: Sebaloz/Lepsi.De » czw mar 08, 2018 3:27 pm

__________________________
Socjopatyczna Legia Commodore

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 20
Rejestracja: czw mar 08, 2018 11:24 am

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#3 Postautor: zbych » czw mar 08, 2018 3:48 pm

Owszem, czytałem go, ale on nie odpowiada na moje pytania. Chodzi mi głównie o te podstawowe informacje no i o zapis danych.

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1227
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#4 Postautor: Nitro » pt mar 09, 2018 1:17 pm

Retro replay obraz:
http://csdb.dk/release/?id=26367
Bardzo wątpię aby coś było z nim nie tak, raczej Ty robisz coś niekoszernego. Zweryfikuj swoje procedury z tym kodem który na pewno jest dobry:
http://codebase64.org/doku.php?id=base:dos_examples

Prawie wszelakie fast loadery odetną możliwość zapisu gdyż nadpisują FW stacji w RAM'ie. Raczej na pewno da się zrobić soft reset stacji z poziomu software, zrobić save a potem znowu zainstalować loader.

Prawie, bo kilka loaderów specyficznie do gier obsługuje jakąś formę zapisu, np ULoad:
http://paradroid.automac.se/uload/
ale uwaga:
They also support writing files, but are limited to overwriting existing files. There is no support for creating new files or changing the file's size.

starymarabut
Posty: 214
Rejestracja: pn lip 05, 2010 10:25 pm

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#5 Postautor: starymarabut » pt mar 09, 2018 10:02 pm

Z perspektywy grajka 2018 nie ma to znaczenia. Ważna stabilność load/save.
I tak większość stosuje jakieś dopalki maści wszelakiej. Wybór fast/nie fast upierdliwy, a dodatkowe sekundy nie rzutuja negatywnie.
Daj ludziom potestowac to ci odpowiedzą.
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 20
Rejestracja: czw mar 08, 2018 11:24 am

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#6 Postautor: zbych » pt mar 09, 2018 11:12 pm

Nitro pisze:Retro replay obraz:
http://csdb.dk/release/?id=26367
...

Dzięki za info. To chyba jednak zostane przy kernalu, daje to też pewną oszczędność pamięci. Próbowałem zerknąć na Dream Load ale widzę że żeby to skompilować to trzeba specjalne narzędzia mieć, no i sporo zajmuje (ze wszystkimi wariantami urządzeń jakie ma obsługiwać).
Procedura ładowania działa ok, wydaje mi się że to będzie problem z jakimiś komórkami w zeropage które prawdopodobnie nadpisuje mi loader z Retro Replay, albo po załadowaniu robi coś niestandardowego... dlatego chcę sprawdzić czy na Vice z obrazem tego carta będzie to samo czy to tylko na real maszynie się dzieje. Jak to tylko na prawdziwym C64 to ciężko będzie znaleźć przyczynę.

Awatar użytkownika
zbych
Posty: 20
Rejestracja: czw mar 08, 2018 11:24 am

Re: Fastload czy nie fastload, czy warto go dodawać do gry?

#7 Postautor: zbych » sob mar 10, 2018 2:02 pm

Tak informacyjnie chciałem dodać że już uporałem się z problemem zwiechy pod Retro Replay. Nie wiedziałem o tym że po wyjściu z kernalowego load są włączane przerwania, dopiero niedawno się o tym dowiedziałem. W innych moich produkcjach ten problem nie wyszedł i na innych kartridżach też nie. Pomogło zwykłe SEI tuż po powrocie z "load".


Wróć do „Programowanie & Produkcje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości