Skrypt forum został zaktualizowany
Wszelakie błędy, pytania oraz prośby o nową funkcjonalność zgłaszajcie w tym wątku

Jak we własnym zakresie zrobić SD2IEC

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
Jacek31
Posty: 230
Rejestracja: sob maja 02, 2009 9:33 pm

#21 Postautor: Jacek31 » ndz sty 30, 2011 11:17 am

Tylko ze ja mam w nim 4 OSy 27C512 (oryginał i jeszcze 3 alternatywne), jak płaciłem za kość, to wyszedłem z założenia że niech jest wykorzystana do full, a uniwersalkę znalazłem co sie nada, tylko muszę z niej rozlutować to co kiedyś tam było.
E.... jednak sie poddałem z tym rozlutowaniem starej uniwersalki :( przy niedzieli nie mam do tego natchnienia, no i za dużo burdelu by sie narobiło. Zamówiłem za to m1284 i płytkę + inne drobnica ale nie związana z C64.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.

k.

#22 Postautor: k. » ndz sty 30, 2011 1:13 pm

suchy pisze: bo ta robi "klapki w oczach" w postaci 170KB i koniec. Piszę to z punktu widzenia elektronika, nie scenowca, bo Ci ostatni nadal skazani są na stację (bo kogo tak naprawdę stać na 1541U)


IMHO "scenowcy" to bardziej aktywni userzy niż "giercownicy" "nostalgowicze". Wytłumacz giercownikowi po co mu 1541U? Animiki na reu? .... Ja chce magnetofon i kasetkę mp3 z kabelkiem i grać

Dla Twojej wiedzy całkiem sporo ludzi ze sceny już taki wynalazek ma, ze względów właśnie na powyższy fakt, im nie trzeba tłumaczyć co to potrafi.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#23 Postautor: suchy » pn sty 31, 2011 5:59 pm

Uzupełnię ten zapis:

suchy pisze:... Plik spakowany zajmuje ok 118MB, a po rozpakowaniu 168MB ...


... to oczywiście dotyczy plików oglądanych w PCcie, natomiast na karcie SD sformatowanej FAT16 (co by korzystać w komciu z różnych commanderów plików dla SD2IEC) ta baza gier zajmuje: 392MB, więc chyba wygodniej jest jednak stosować trochę większe karty SD, niż te o których wspomina wyżej Jacek31. Dla przyzwyczajonych do dyskietek NO PROBLEM, niech sobie "machają" mniejszymi kartami do woli :wink:

@Nitro, za szybko "znika" możliwość edycji postów!!

PS @Jacek31, dla mnie uniwersalka, to płytka jednorazowego użytku!
@Kisiel, offtop się robi, nadawaj jak masz coś pomocnego i ciekawego do powiedzenia w temacie SD2IEC!

@Jacek31, Nitro, może lepiej zmienić temat na bardziej "nośny": "Jak we własnym zakresie zrobić SD2IEC" czy coś w tym stylu? A mój temat:

http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=412

skasuj, bo link nieaktualny, a poprawić i tak nie mogę
C64PLC

starymarabut
Posty: 214
Rejestracja: pn lip 05, 2010 10:25 pm

#24 Postautor: starymarabut » pn sty 31, 2011 11:48 pm

Ja jestem początkującym, i chętnie skorzystam z takiego wątku.
Ze złożeniem tego urządzenia "do kupy", myślę że dam radę. Obawiam się fazy programowania atmegi, nigdy tego nie robiłem, a chęć mam.

Jacku, z pomysłem 3 LED in 1, to ja się poddałem. Nie jest to w ogóle czytelne.
Suchy, tak patrząc na twojego pająka. Dlaczego podałeś +5V, głębiej na płytkę czytnika, a nie w odpowiedni otwór po wtyczce USB?
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

Awatar użytkownika
Klax
Posty: 57
Rejestracja: ndz wrz 19, 2010 10:24 pm

#25 Postautor: Klax » wt lut 01, 2011 12:30 am

Programowanie procka nie jest takie straszne :) Najlepiej wrzucić boot loader i potem mieć spokój z ISP. Ja mam diodę RGB w swoim SD2IEC i wygląda przyjemnie choć lepsza byłaby taka z matową soczewką. Dioda niebieska też jest podłączona oczywście aby nie "wisiała" tak bez sensu :)
Veni, Vidi, Vici :)

Jacek31
Posty: 230
Rejestracja: sob maja 02, 2009 9:33 pm

#26 Postautor: Jacek31 » wt lut 01, 2011 8:44 pm

No niestety mnie sie budowa opuźni o jakieś 2 -3 tygodnie :( bo w sklepie nie mają na stanie ATMegi 1284P.
Nitro, pierwotnie temat nie miał być o budowie całego urządzenia, ale dzięki że zmieniłeś. Samoistnie się to jakoś tak rozrosło do step by step.
Co do 3 kolorowej LEDy to faktycznie powinna to być w matowej obudowie inaczej będzie nawet ślepić po oczach, natomiast wygaszanie POWER podczas operacji na SD/MMC chyba nie będzie trudne, wystarczy bramka NOR, czyli 2 diody, 2 oporniki i tranzystor PNP.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#27 Postautor: suchy » śr lut 02, 2011 7:10 pm

@starymarabut, to był wypadek przy pracy :? . Niewielka płytka (wielkości karty SD), cyna bezołowiowa i transformatorówka w roli rozłutownicy to kiepski mariaż, na dodatek dupniasty laminat z dalekiego wschodu (pewnie najtańszy, który rozłazi się już przy niewielkiej temperaturze) i rezultat jest taki jaki jest :wink: Widać na zdjęciu BOTTOM punkty lutownicze, które odpadły! Nawet gdyby punkt nie odpadł, to lutowanie tam elastycznego kabelka (co innego sztywny wtyk USB z dodatkowymi mocowaniami mechanicznym) byłoby głupotą (kabelek masowy mogłem zalutować bo punkt lutowniczy jest "zakotwiczony" w miedzi). Jak ktoś będzie korzystał z takiego (czy podobnego) czytnika za 3 zeta (w roli gniazda SD z płytką + stabilizator 3V) to można ten wtyk USB olać (ja go wylutowałem, bo był mi potrzebny).

@klax, jeśli chodzi o bootloader to nie ze wszystkimi kartami SD to dobrze działa. Jak się ma procka na podstawce to nie ma sensu nawet lutować na płytce złącza do ISP (szkoda na to szpilek), wyjęcie procka i zaprogramowanie to minuta roboty, pod warunkiem, że ma się programator z podstawką, a nie tylko z kabelkiem do ISP.

@Jacek31, tak myślałem, że nie bedzie tych procków w "Potworze". Każdy się chwali w necie że ma to i tamto, a jak co do czego, to połowę nie ma na stanie! Będziesz miał czym zaprogramować 1284P jak go w końcu (?) dostaniesz ??
Ostatnio zmieniony śr lut 02, 2011 7:25 pm przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.
C64PLC

Jacek31
Posty: 230
Rejestracja: sob maja 02, 2009 9:33 pm

#28 Postautor: Jacek31 » śr lut 02, 2011 7:17 pm

Mam STK200 na LPT, ale mam też programator na USB, chyba nawet w pierwszym poście podałem link do niego. + to:
http://www.cyfronika.com.pl/kityavt3/avt1452.htm
Mam jeszcze niby programator wellon VP-290, ale on nie obsługuje tych procy, bardziej nadaje się do BIOSów PC, GALi, PICów i innych dziwactw serwisowych.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#29 Postautor: suchy » śr lut 02, 2011 7:49 pm

Nie zajmuję się już profesjonalnie elektroniką (teraz to tylko jedno z moich hobby :wink: ) i z AVRami wielkiego doświadczenia nie mam. Więc tym bardziej miło będzie jak ktoś lepiej obeznany z tymi prockami podepnie się do tego tematu!

@Jacek31, sam programator to jeszcze nie wszystko, patrzyłeś, czy sofcik twoich obsługuje ATmega1284P, bo ja jakoś nie mogłem się doszukać.
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#30 Postautor: suchy » śr lut 02, 2011 9:54 pm

... 644P programowałem SI-prog'iem (nieskomplikowany do złożenia programator jak ktoś ma jeszcze seriala w PCcie) , wykorzystując intuicyjny i prosty w obsłudze soft pod win: PonyProg Lanconnelliego (ale dalej nierozwijany).

... chyba trzeba będzie się przerzucić na sofcik AVRDUDE:

http://www.bsdhome.com/avrdude/

... ten ma w wykazie ATmega1284P i obsługuje zarówno Twój programator STK200 (po LPT) jak i mojego SI-Proga (po Serial), a nawet można w razie co zmajstrować programator na USB (obsługiwany przez AVRDUDE):

http://www.fischl.de/usbasp/

PS Khazama i eXtreme Burner, sofciki pod winXP nie obsługują jeszcze 1284P (przed chwilą zainstalowałem).

Ktoś się bawił BASCOM AVR - robi ATmega1284P?? Sprawdziłem - wersja darmowa DEMO BASCOM AVR jest tylko do 4KB kodu, a więc nie dla nas (chyba, że ktoś ma scrakowanego ;-) )

... ciekawe co piszą na ten temat na forum64.de ??
C64PLC

Awatar użytkownika
Klax
Posty: 57
Rejestracja: ndz wrz 19, 2010 10:24 pm

#31 Postautor: Klax » czw lut 03, 2011 12:55 am

Ja pierwsze programowanie poprzez STK200 i PonyPorg'a robiłem ale potem to już tylko z karty. Mam taką starą 16MB mmc którą była w zestawie wraz z aparatem fotograficznym i śmiga ładnie :)
Veni, Vidi, Vici :)

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1227
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

#32 Postautor: Nitro » czw lut 03, 2011 1:50 pm

(chyba, że ktoś ma scrakowanego

Jakby był potrzebny, to zgłoś się via PW ;)

Też w czasach moich zabaw z Atmegą8 programowałem programatorem na LPT z kilku oporników, i działało to bardzo sprawnie, programowałem AVRdude.

Jacek31
Posty: 230
Rejestracja: sob maja 02, 2009 9:33 pm

#33 Postautor: Jacek31 » pt lut 04, 2011 3:08 pm

Ktoś się bawił BASCOM AVR - robi ATmega1284P?? Sprawdziłem - wersja darmowa DEMO BASCOM AVR jest tylko do 4KB kodu, a więc nie dla nas (chyba, że ktoś ma scrakowanego )

Ale te ograniczenie dotyczy tylko kompilatora, a właściwie kodu wynikowego generowanego przez niego. jak masz już gotowy skompilowany wsad w *.bin lub *.hex to możesz wgrać do dowolnego proca, niezależnie od jego rozmiaru.
W BASCOM fajne jest to że tam ciężko poknocić fusy, natomiast czasami są problemy z komunikacja, szczególnie jak procesor jest taktowany jakimś nietypowym zegarem. Np 500Khz.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#34 Postautor: suchy » pt lut 04, 2011 9:28 pm

Sprawdziłem AVRdude. Jest fajny bo obsługuje sporą ilość różnych programatorów. W wersji najnowszej (5.10) w wykazie jest ATMega1284P - Instrukcja-AVRdude 5.10. Stąd można ściągnąć AVRdude 5.10, skompilowanego pod win. Działa toto, choć upierdliwe w obsłudze, bo z konsoli (cmd) trzeba go obsługiwać, zadając odpowiednie komendy, jak za dawnych czasów DOSa - o pomyłki nie trudno! Warto w takim wypadku skorzystać z tego kalkulatora, który podaje dla wybranego procka AVR konwersję ustawionych przez nas fuse-bitów dla avrdude (nie trzeba przeliczać na piechotę). Jest też w necie dostępna nakładka (może znacie inne, obsługujące ATMega1284P ??) ułatwiająca korzystanie z avrdude, napisana w Javie: AVR8-Burn-O-Mat, ale niestety póki co z jej poziomu nie można obsłużyć ATmega1284P! Chyba pozostaje "klepanie" w konsoli do avrdude! :? Jednak tę nakładkę warto sobie zainstalować i poprawnie skonfigurować do pracy z AVRdude (zwłaszcza jak pierwszy raz bawimy się avrdude), bo można szybciej opanować tego drugiego, podglądając w okienku komunikatów jak nakładka się komunikuje z avrdude. W poniższym, przykładzie w celach testowych odczytywałem moim programatorem (SiProg na COMie) Flasha w ATMega32 (taki mikrokontroler AVR miałem luzem pod ręką):

Zrzut ekranowy

... pozostaje kupić ATMega1284P PDIP40, tylko gdzie go dostać od ręki??? Dobre pytanie, myślałem, że kupię w detalu u naszych dystrybutorów, ale chyba kicha!
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#35 Postautor: suchy » sob lut 05, 2011 10:16 am

... o jest już nowa wersja (coś kiepsko u mnie z refleksem ;-) - dałem linka wcześniej, a nie zauważyłem, że tej wersji nie mam jeszcze wgranej :? ) firmware dla sd2iec: 0.10.1 z 25 grudnia - chyba był to prezent na święta (ostatnią wgraną do ATMegi644P mam 0.10.0).

Co nowego: NEWS

... dwa bugfixy i drobna kosmetyka w transferach dla JiffyDOS (jestem ciekaw tego ostatniego :D )
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#36 Postautor: suchy » ndz lut 06, 2011 3:29 pm

Najnowsze firmware 0.10.1 już siedzi w moim SD2IEC:

Obrazek

... no nie powiem, ta kosmetyka dała odczuwalnie lepsze transfery! :D

Przy okazji pokażę jak prosta jest przy pomocy JiffyDOSa obsługa zegara RTC (PCF8583) podpiętego do SD2IEC:

Obrazek

... najpierw odczyt zegarka (po czterech miesiącach) z printem na ekran, potem dla przykładu wczytanie nowej wartości i ponowny odczyt. Żeby to zrobić w podstawowym kernalu to się dopiero trzeba naklepać openów, closów, inputów, printów, że aż ręce bolą!! :wink:
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#37 Postautor: suchy » ndz lut 06, 2011 5:27 pm

@ - odczyt statusu SD2IEC,
T-R - (Time Read) odczyt zegara RTC (jeśli jest dopięty do SD2IEC)
T-WA - (Time Write) zapis danych do zegara RTC w formacie ASCII (dane można zapisywać do zegara również w formacie BCD i dziesiętnym)

PS O zegarze RTC i jego podpięciu do SD2IEC - niebawem (jak Jacek uruchomi najpierw swojego SD2IEC).
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#38 Postautor: suchy » ndz lut 06, 2011 6:46 pm

Zanim Jacek dostanie 1284A to krótki tutorial używania commanderów w SD2IEC (z JiffyDOS proste jak budowa cepa):

1./ Obsługa Drabrowse (DB). Wgrywając z PCta na kartę SD (dla SD2IEC) program commandera, nazwę pliku zmieniamy, maksymalnie skracając i pisząc bez rozszerzenia *.prg po to aby potem w komciu jak najmniej wklepywać z klawiatury (np. DraBrowse - DB, DraCopy - DC, Fibr - FI - patent Skull'a ;-) )


Wczytanie Drabrowse z autostartem z SD2IEC:
Obrazek


Po uruchomieniu się DB wchodzimy do wybranego klawiszami CRSR up/down (podświetlonego) katalogu (w tym przypadku B 1 - są to katalogi z posortowanymi alfabetycznie grami) naciskając [RETURN]:
Obrazek


Z katalogu wybieramy (podświetlając analogicznie jak wyżej) grę (w tym przypadku BabyJack) i po naciśnięciu [RETURN]:
Obrazek


... gra ładuje się i uruchamia automatycznie (nic dodatkowo nie trzeba klepać z klawiatury!!!):
Obrazek


... i dalej wszystko jasne:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz lut 06, 2011 7:37 pm przez suchy, łącznie zmieniany 2 razy.
C64PLC

suchy
Posty: 282
Rejestracja: śr paź 21, 2009 4:16 pm

#39 Postautor: suchy » ndz lut 06, 2011 7:32 pm

2./ Obsługa Fibra (FI)


Wczytanie z autostartem Fibra z SD2IEC:
Obrazek

Ups! SD2IEC nie znalazł Fibra bo go nie ma w tym katalogu. Jeżeli nie wiemy w którym aktualnie katalogu/podkatalogu się znajdujemy to prosta komenda w trybie bezpośrednim robi twardy reset SD2IEC i powrót do głównego katalogu:

@"U<SHIFT>J <RETURN>

... gdzie powinniśmy mieć wgrane commandery.

W moim przypadku wystarczyło podać komendę powrót do wyższego katalogu (@CD<-):
Obrazek


... i ponownie załadować z autostartem Fibra:
Obrazek



Po uruchomieniu się Fibra klawiszami [CRSR] up/down lub [F5]/[F7] wybieramy katalog i wchodzimy do niego naciskając [RETURN] (w tym przypadku wybrany katalog z grami: C 1):
Obrazek


... po czym podobnie wybieramy plik z grą (w tym przypadku Captured+) i naciskamy [RETURN]:
Obrazek


Gra się ładuje z autostartem (nic nie trzeba więcej klepać z klawiatury!!!):
Obrazek



W Fibrze jest klawy bajer pokazujący postęp ładowania pliku (choć tak na dobrą sprawę niewiele ma wspólnego z faktycznym czasem ładowania ;-) ale przynajmniej widzimy, że program "żyje"):
Obrazek


... jak się gra uruchomi to już wiadomo co dalej:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

cdn

PS. Oprócz dziadka C64 w tutorialu brał udział mój dodatkowy, (awaryjny - jak nie mam dostępu do TVLCD) monitor monochromatyczny (czarno-biały) 14 calowy CRT NEPTUN150, zdezolowany już co nieco (bo składałem go od zera w czasach "głębokiego" PRLu) i od tamtej pory nie był konserwowany (ale ważne, że nadal dycha)! :D :wink:
C64PLC

Awatar użytkownika
skull
Posty: 758
Rejestracja: pn wrz 15, 2008 8:18 am
Grupa: samar

#40 Postautor: skull » pn lut 07, 2011 8:27 am

dzięki Suchy, takie screenshoty, nie raz przemawiają bardziej niż pięć stron manuala.
Bo pecet to zwykły banan...


Wróć do „Hardware”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości