Skrypt forum został zaktualizowany
Wszelakie błędy, pytania oraz prośby o nową funkcjonalność zgłaszajcie w tym wątku

Rozszerzenie 16MB RAM dla c64.

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

Rozszerzenie 16MB RAM dla c64.

#1 Postautor: 8bit » śr sty 21, 2015 3:20 pm

Rozszerzenie pamięci operacyjnej do 16 MB dla c64 jest gotowe (uruchomiony prototyp) i działa.
Jako pamięć wykorzystany jest jeden moduł SIMM72.

Awatar użytkownika
kmeg
Posty: 454
Rejestracja: wt wrz 08, 2009 3:33 pm
Grupa: Albion Crew

Re: Rozszerzenie 16MB RAM dla c64.

#2 Postautor: kmeg » śr sty 21, 2015 4:00 pm

8bit pisze:Rozszerzenie pamięci operacyjnej do 16 MB dla c64 jest gotowe (uruchomiony prototyp) i działa.
Jako pamięć wykorzystany jest jeden moduł SIMM72.


Gratuluje ale może coś więcej na ten temat?

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3606
Rejestracja: ndz wrz 14, 2008 12:02 am

Re: Rozszerzenie 16MB RAM dla c64.

#3 Postautor: Sebaloz/Lepsi.De » śr sty 21, 2015 11:50 pm

Pierwszy pewnie sie pytal juz Olo na priva :)
__________________________
Socjopatyczna Legia Commodore

Awatar użytkownika
booker
Posty: 1248
Rejestracja: śr paź 08, 2008 5:54 pm
Grupa: MultiSyte Labz

#4 Postautor: booker » czw sty 22, 2015 11:18 pm

Ja sobie zrobilem +2GB, P4 1GHz, XVGA 32bit, HDD i Sound Blastera do komody, i tak patrze na to i mysle..."o kurwa, pecet"
Takibardzodługipodpissetuszczelecobyśmiałchwilkęoddechuaizadumymożeewentualniewkurtegozestraciłeśpółminutyżycianaczytanietekstuoniczym.

8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

#5 Postautor: 8bit » sob sty 24, 2015 11:09 am

No widzisz ,a ja dzięki 16MB RAM mam c64 o znacznie większych możliwościach i dzięki temu nie zawsze muszę zastępować go PC-tem :D

8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

#6 Postautor: 8bit » wt mar 31, 2015 9:15 pm

Mały test możliwości. Animacja nuffli złożona z 250 klatek.
http://youtu.be/yxZ7Idi2Bi4

comankh
Posty: 1201
Rejestracja: wt wrz 08, 2009 12:10 pm
Kontaktowanie:

#7 Postautor: comankh » czw kwie 02, 2015 8:58 am

napisze tym razem tu :) grab jest takiej jakości że mógłby być puszczony z czegokolwiek.
imo dopóki nie nagrasz całego procesu łącznie z ładowaniem plików i opisem poszczególnych etapów (najlepiej kamerą) nie ma głębszego sensu wrzucanie tego typu 'dowodów'.
+ strona projektu, zdjęcia i choćby pobieżny opis układu.

carrion
Posty: 1544
Rejestracja: pt lut 27, 2009 5:38 pm

#8 Postautor: carrion » czw kwie 02, 2015 11:18 am

animacja jak animacja. dodatkowo fakt słabej jakości to taka animacja na 250 klatek na REU nikogo już nie rusza. Ruszała w 2010 roku.
Inna sprawa chętnie zobaczył bym jako ciekawostkę demka na więcej niż 64kb ramu. można by zrezygnować z ładowania ze stacji na czym chyba design by zyskał.
retronavigator.com

8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

#9 Postautor: 8bit » czw kwie 02, 2015 1:58 pm

Pozbycie się stacji dysków to najlepsza sprawa, tym bardziej że jednorazowo można wepchnąć do RAM równowartość 100 dyskietek i wszystko mieć od razu gotowe do uruchomienia.
dodatkowo można przestać martwić się że zabraknie pamięci, czy obliczenia zastąpić wielkimi tablicami :D

comankh
Posty: 1201
Rejestracja: wt wrz 08, 2009 12:10 pm
Kontaktowanie:

#10 Postautor: comankh » czw kwie 02, 2015 2:55 pm

8bit pisze:to najlepsza sprawa


nie, ponieważ archiwa na c64 zazwyczaj są w formie .d64, jakby nie patrzeć nawet gdy wyeliminujesz fizyczny nośnik jesteś skazany na ich obsługę.

bez alternatywnego filesystemu samo rozszerzenie daje praktycznie nic.
więc showcase i ew. test poprawności działania już masz (zapełnienie ramu klatkami animacji), teraz przydałoby się coś bardziej prozaicznego - cart z obsługą rozszerzenia (wątpię że chciałoby się komukolwiek spamiętywać x adresów do sys), loader banków, kopier, mountowanie obrazów. (i chyba storage sdhc?).

odpowiedz sobie które są realne.

carrion: ofc. możesz pooglądać te animy na ultimate:
https://www.sendspace.com/file/wej0gk

8bit2
Posty: 38
Rejestracja: wt gru 15, 2015 9:21 pm

#11 Postautor: 8bit2 » pn kwie 04, 2016 11:02 am

Udalo mi sie uruchomic na tym systemie procesor 65c816, dziala jako drugi alternatywny procesor z pamiecia adresowana liniowo 16MB. Podobnie jak przystawka z z80 tj. Moze dzilac raz jeden , raz drugi wzajemnie przekazujac sobie sterowanie.
A i w miedzy czasie ukonczylem system operacyjny tak ze wszystkie komendy sa wywolywane normalnie przez nazwy i sa tokenizowane.
Udalo mi sie odnalesc kilka fajnych pozycji wyjasniajacych jak dziala rozszerzenie Basica (niestety tylko j.angielski ale przyklady sa swietne, ze zrodlami wielu nowych komend dla Basic) wiec jesli ktos chce rozbudowywac Basic to moge je wstawic.

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1219
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

#12 Postautor: Nitro » pn kwie 04, 2016 4:38 pm

Gratulacje, brzmi super - przychodzi newcomer z rozszerzeniem które na start przebija/dorównuje Atarowym dopałkom a oni rozszerzają swoje sprzęty od lat 90 :)
Na ilu mhz chodzi 65c816? Ma on normalnie dostęp do rejestrów sprzętowych SID'a/VIC'a etc?

comankh
Posty: 1201
Rejestracja: wt wrz 08, 2009 12:10 pm
Kontaktowanie:

#13 Postautor: comankh » pn kwie 04, 2016 7:02 pm

pics or...

8bit2
Posty: 38
Rejestracja: wt gru 15, 2015 9:21 pm

#14 Postautor: 8bit2 » pn kwie 04, 2016 8:41 pm

Dorwalem procesor dopiero kilka dni temu wiec na razie chodzi na 1 Mhz.
Co do widocznosci rejestrow sprzetowych to widzi wszystkie z wyjatkiem 0 i 1 bo te sa w 6510 ;)
Teoretycznie da sie przyspieszyc zegar tylko jak sie zachowaja w tedy SID i CiA to nie wiem, ale VIC raczej zerwie synchronizacje i nie bedzie obrazu a tego chcialbym uniknac. Teoretycznie moglbym zrobic prace asynchroniczna i wykozystac dot clk 8 MHz ale to da mi efektywnie 4MHz , ale czy SiD i CIa dadza rade przy tymingach jak dla 8MHz - raczej watpie. Na razie musze sie jeszcze sporo dowiedziec o tym procku, a dokumentacja jest raczej srednia.

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1219
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

#15 Postautor: Nitro » wt kwie 05, 2016 12:45 pm

Kombinuj, musi się jakoś dać to zrobić, przykładem SuperCPU:
https://en.wikipedia.org/wiki/SuperCPU
i w zgodność z tym bym proponował celować - jest mikroskopijna ilość softu ale to zawsze coś.
a tu Atarowska dopałka - też 20MHz:
http://www.lotharek.pl/product.php?pid=107

8bit2
Posty: 38
Rejestracja: wt gru 15, 2015 9:21 pm

#16 Postautor: 8bit2 » śr kwie 06, 2016 10:42 am

Dzieki za linki. Przeanalizowalem je i mam takie wnioski.
1. SuperCMD moim zdaniem nie warte nasladownictwa z powodu niekompatybilnosci z oprogramowaniem c64, wszystko trzeba pisac od nowa co pewnie bylo przyczyna ze sie nie upowszechnilo. Jedyna jego zaleta jest ze nie trzeba otwierac c64 do instalacji.
2. Chlopcy z atari doszli do chyba najbardziej optymalnego rozwiazania i to wyglada bardzo interesujaco. Chyba pojde ich droga, bo ono zapewnia ze wlasciwie wiekszosc (poza wykozystyjacymi nielegalne rozkazy) programow powinna dac sie uruchomic.

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1219
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

#17 Postautor: Nitro » śr kwie 06, 2016 12:55 pm

Ad.1 - z tego co wiem, to jest kompatybilne np:
https://www.youtube.com/watch?v=mIPJWc59hvU
Jak nie jest wspaniale, to jasne, że ja bym szedł w jak największą kompatybilność.

8bit2
Posty: 38
Rejestracja: wt gru 15, 2015 9:21 pm

#18 Postautor: 8bit2 » śr kwie 06, 2016 1:41 pm

Podejrzewam ze to wymagalo przerobek programowych.
Pomysl, w programach na c64 kluczowy jest rejestr 01, a z zewnatrz nie ma do niego dostepu, a lakich potrzeba poprawek do programu ktorych on uzywa nie musze ci chyba tlumaczyc. Chyba lepiej jego funkcje pozostawic.
Teraz zastanawiam sie czy zostac tylko przy swoim rozszerzeniu i dodac 65816 liniowo, czy pozostawic jak jest 16MB i dolozyc kolejne 16 MB.mialbym w tedy 32 MB RAM o organizacji :
1 16MB dla 6510 i widzine w banakch po 64 kB cos jak amiga pamiec slow dla 65816 i 16 MB ( ram fast) dla 65816.
Dodatkowo te fast 16MB mogloby byc uzyte przez 6510 podobnie jak REU.

comankh
Posty: 1201
Rejestracja: wt wrz 08, 2009 12:10 pm
Kontaktowanie:

#19 Postautor: comankh » śr kwie 06, 2016 1:51 pm


8bit2
Posty: 38
Rejestracja: wt gru 15, 2015 9:21 pm

#20 Postautor: 8bit2 » śr kwie 06, 2016 2:01 pm

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic ... =11260&p=2
Pierwszy post pasia
To jest fajny pomysl i dobrze przemyslane i jak widac wiele gier nie wymaga zadnych przerobek. ;)
Mysle o czyms w tym rodzaju, ale zastosowalbym kilka zmian. ;)


Wróć do „Hardware”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości