Skrypt forum został zaktualizowany
Wszelakie błędy, pytania oraz prośby o nową funkcjonalność zgłaszajcie w tym wątku

Bezprzewodowy joystick?

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

Bezprzewodowy joystick?

#1 Postautor: nes » ndz paź 05, 2014 2:32 pm

Czy jest jakiś sprawdzony w miarę prosty układ bezprzewodowego joysticka do C64 ? Bez mikropocesora, na jakimś ogólnodostępnym niedrogim zestawie nadajnik/odbiornik radiowy ?

Znalazłem coś takiego:
http://hackaday.com/2009/02/04/wireless-tac-2-joystick/
http://akikorhonen.org/projects/wireless-tac-2/
ale na procesorze, a to chyba nie jest konieczne? (jeśli dobrze kojarzę, istnieją gotowe kilkukanałowe moduły do zdalnego sterowania)
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban
http://apt.hopto.org/nes/impact/

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1225
Rejestracja: śr wrz 03, 2008 8:23 pm
Grupa: Black Sun

#2 Postautor: Nitro » ndz paź 05, 2014 5:15 pm

Polecam nie stronić od mikrokontrolerów, to w dzisiejszym świecie podstawa większości projektów. Programator kosztuje grosze.

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#3 Postautor: nes » pn paź 06, 2014 4:47 pm

A mógłbyś ogólnie napisać, jaka jest funkcja mikrokontrolera w takich układach ? Generowanie i rozpoznawanie kodów ? Nie ma jakichś gotowych modułów z zestawem kodów i wyjściami bezpośrednio na pinach z każdego kodu żeby jednak nie używać mikrokontrolera ? ;) Pytam bo nie wiem.

Tutaj zestaw nadawczo-odbiorczy - nadał by się taki jako element zestawu ?
http://allegro.pl/modul-nadajnik-odbior ... 55823.html
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

#4 Postautor: 8bit » pn paź 06, 2014 5:48 pm

Takie układy robi Motorola i HOLTEK np. para HT12E / HT12D

[EDIT]
tyle że nimi można sterować tylko 4 wejsciami/wyjsciami
w takim razie Realtek RX2 TX2

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#5 Postautor: nes » wt paź 07, 2014 12:18 am

A to się da kupić w Polsce?

PS. Użycie mikrokontrolera ma pewien plus: można chyba zrobić jeden odbiornik do dwóch portów. Takie rozwiązanie miałoby też spory plus, jeśli ktoś ma kilka komputerów, chciałby je poustawiać na półkach i korzystać z joysticka - nie trzeba by ciągnąć przewodu tylko ewentualnie przełożyć odbiornik.
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

8bit
Posty: 34
Rejestracja: śr sty 15, 2014 11:17 am

#6 Postautor: 8bit » wt paź 07, 2014 6:53 pm

A może lepiej na podczerwień ?
I zastosować kod RC5
A tu można coś wybrać:
http://sklep.avt.pl/category/czesci-i-podzespoly-uklady-scalone-zdalne-sterowanie

A tu gotowe rozwiązania:
http://www.cyfronika.com.pl/avt_zdalne.htm
zobacz np. AVT390A+
i HT6230 link z układami
http://elportal.pl/pdf/k07/57_10.pdf

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#7 Postautor: nes » wt paź 07, 2014 9:22 pm

No nie wiem jak takie na podczerwień działają jeśli chodzi o prędkość.. Mam pewne wątpliwości czy wystarczająco szybko. Napisałem kiedyś soft na C=64 do odbierania i rozpoznawania RC5 (http://apt.hopto.org/nes/impact/ zakładka C64IIRRC) - z tego co pamiętam to prędkość przesyłania kodów nie jest duża przy RC5, przesłanie pojedynczego kodu jest powolne, wątpię czy by dało się na tym grać.
A możecie dać jakiś przykład jak wygląda kodowanie transmisji zdalnego sterowania przez radio ? Podobnie jak przez podczerwień czy jakieś inne zasady ?
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

starymarabut
Posty: 207
Rejestracja: pn lip 05, 2010 10:25 pm

#8 Postautor: starymarabut » ndz paź 12, 2014 11:36 pm

A dwa takie układy nie załatwiły by sprawy?
http://www.cyfronika.com.pl/kityavt2010/avt2956.htm
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#9 Postautor: nes » pn paź 13, 2014 12:50 am

Jakby cena była w granicach 20zł było by IDEALNE chyba, ale nie wiem jak prędkość.

Coś piszą że to bluetooth, nie wiadomo jaka prędkość. Szkoda, że 8 a nie 10 wejść, odbierało by 2 joysticki. Cena - 24zł za płytkę ze scalakiem, 60zł za cały zestaw do samodzielnego montażu. 2 Joysticki to 120zł.. trochę drogo, a jestem pewny że na tym zestawie który podawałem wyżej za niecałe 8zł plus do tego ATTiny można za najwyżej 1/3 tej ceny zrobić zestaw na 2 joysticki.

http://www.kamami.pl/index.php?ukey=pro ... tID=193831

http://elecena.pl/search?q=avt2956
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

starymarabut
Posty: 207
Rejestracja: pn lip 05, 2010 10:25 pm

#10 Postautor: starymarabut » pn paź 13, 2014 3:06 am

Zestaw zawiera jeden moduł czy dwa?
60 zł czy 120 zł?
No nie tanie to jest, ale gotowiec.
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#11 Postautor: nes » pn paź 13, 2014 11:04 am

Jeden zestaw zawiera odbiornik+nadajnik, a że ma 8 kanałów to 1 taki zestaw na 1 joystick, o ile ruchy po skosie czyli dwa styki naraz plus trzeci Fire są przesyłane jednocześnie (chyba tak?) i nie wymagają dodatkowych kanałów
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

KB777
Posty: 233
Rejestracja: czw wrz 03, 2009 11:21 am

#12 Postautor: KB777 » pn paź 13, 2014 11:21 am

8bit pisze:Takie układy robi Motorola i HOLTEK np. para HT12E / HT12D

[EDIT]
tyle że nimi można sterować tylko 4 wejsciami/wyjsciami
w takim razie Realtek RX2 TX2


Bingo !
Dla IR to już "gotowiec" prawie, tylko podłączać diody IR do TX2 i odbiornik IR do RX2. Gorzej z "radiem", bo trzeba coś tam rzeźbić (szczegóły olali, pewnie na sieci da się znaleźć coś więcej). Tyle, że na wyjścia są aktywne "jedynką" więc trzeba będzie zapodać 5 tranzystorków co by do masy ściągały (- albo 74ls06, od razu 6 inwerterów z OC w jednej obudowie). Ciekawe jak z opóźnieniami...
always @(posedge Clk)

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#13 Postautor: nes » wt paź 14, 2014 3:36 am

Ciekawe, gdzie to zdobyć.. :roll:
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

KB777
Posty: 233
Rejestracja: czw wrz 03, 2009 11:21 am

#14 Postautor: KB777 » wt paź 14, 2014 12:59 pm

nes pisze:Ciekawe, gdzie to zdobyć.. :roll:


Właśnie... najwyraźniej nie w sprzedaży dla "cieniasów". Tylko Chinole tłukący miliony tanich zdalnie sterowanych samochodzików.
always @(posedge Clk)

KB777
Posty: 233
Rejestracja: czw wrz 03, 2009 11:21 am

#15 Postautor: KB777 » śr paź 15, 2014 12:16 pm

Właśnie mam w ręku bekona.. ups... beacon'a ;)

Jednym z najbardziej obecnie rozpowszechnionym zastosowaniem BLE (Bluetooth Low Energy) są właśnie "bekony". Akurat w robocie leży w pudle w szajs tego tałatajstwa, oblukałem płytkę bekona firmy Kontakt IO - są to "standardowe" bekony na nRF51822. To jest Cortex-M0, programować samemu można.

Szkoda tylko, że w tym co mam jedynie 4 GPIO sa wyprowadzone na pola lutownicze, ale dałoby się podlutować jeszcze parę ;) Panowie, łazić po modnych sklepach w galeriach handlowych i wypatrywać bekonów (bo stosuje się je do Indoor Location i różnej interakcji z "trendy" klientami). Da się je wykorzystać w "linku" do joyów do C64 ;)
always @(posedge Clk)

starymarabut
Posty: 207
Rejestracja: pn lip 05, 2010 10:25 pm

#16 Postautor: starymarabut » pt paź 17, 2014 6:24 pm

Zamówiłem kita 2956.
Odpisali z AVT "Brak tego towaru"
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#17 Postautor: nes » pt paź 17, 2014 7:44 pm

A ja rozkręciłem zdalnie sterowany motorek firmy NewBright (taki warty ok 300zł) do którego nie mam pilota. Okazało się, że ludzie podejrzewają, że w nim jest wspominany wcześniej chip z Realteka RX2/TX2 tylko przemalowany. Ciekawe, czy w tańszych modelach też (używane małe i za 20zł można kupić). Tutaj jest fotka jak wygląda płytka (u mnie jest taka sama): http://www.et.byu.edu/~bmazzeo/LTR/tech.phtml

Schemat przykładowych układów do aut RC: http://www.datasheetarchive.com/indexdl ... 179877.pdf
Pięć portów to ma.. :) I działa zarówno z IR jak RC.

No i jeszcze coś takiego, z bardziej dostępnych elementów - ceny są prastare, teraz powinno wyjść o wiele taniej:
http://www.kubaw.it.pl/aparatura_433mhz.html

Są źródła nawet do procesora (http://www.kubaw.it.pl/rc_rx.asm). Co Wy na to ? Można zastosować moduł nadajnika/odbiornika z wcześniejszych moich postów chyba, coś za 8zł.

Albo jeszcze inny patent:

http://www.boondog.com/tutorials/lrir/mc145026.htm

Te układy są tanie, tyle że zamiast IR trzeba by też zastosować radio.
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#18 Postautor: nes » pn paź 27, 2014 9:24 am

Zamieszczam jeszcze link do stronki, na której opisane jest, jak za pomocą własnego nadajnika na jakimś mikrokontrolerze sterować różnymi zabawkami RC. Co jest ciekawe w tym artykule, to opis, jakie sygnały są przesyłane np. przez zdalnie sterowane pojazdy z firmy NewBright, czyli prawdopodobnie na układach RX2/TX2, ile czasu trwa nadawanie sygnału i ile jego powtórzeń wywołuje daną funkcję w odbiorniku.

http://brskari.wordpress.com/2014/06/02 ... -vehicles/

Ogólnie, chyba te chipy z Realteka się nie nadają do bezprzewodowego joysticka, bo z tego co czytam to piąty sygnał, czyli "turbo", nie jest niezależny od pozostałych, i nie może być przesyłany z dowolnym innym sygnałem (chyba, że coś źle doczytałem).
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#19 Postautor: nes » śr paź 29, 2014 8:56 pm

Kupiłem zestaw nadajnik+odbiornik na 433Mhz coś za 8zł. Wstępny plan jest taki, żeby najpierw podłączyć odbiornik do C64, i zobaczyć ile sieczki przychodzi na niego. Potem zastanowić się w zależności od wyników nad przesyłanymi kodami. A następnie do drugiego C64 podpiąć nadajnik, i przetestować czy się będą komunikować, i z jaką prędkością.
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/

Awatar użytkownika
nes
Posty: 509
Rejestracja: pt maja 21, 2010 10:03 pm
Grupa: Impact

#20 Postautor: nes » ndz lut 01, 2015 8:17 pm

Chwilowo wstrzymałem projekt bo się trochę zakopałem w różne porozkręcane graty. Tymczasem znalazłem przypadkiem coś takiego, jak adapter "retro" z padów PlayStation 2 na złącze DB9 do starych komputerów. Znalazłem opisy różnych wersji tego urządzenia, ale nie znalazłem konkretnej oferty kto to sprzedaje, gdzie i za ile. Co to ma wspólnego z bezprzewodowym joyem do C64 ? Ano tyle, że taka przejściówka działa z bezprzewodowym padem do PlayStation, więc można mieć bezprzewodowy pad do C64, co może być nawet wygodniejsze od joysticka.

Film z grania padem (akurat przewodowym) od PS na C64 w Giana Sisters:
https://www.youtube.com/watch?v=lqL0vfUNoKw
"A ile zrobisz pompek ?" (c) 2o11 eLban

http://apt.hopto.org/nes/impact/


Wróć do „Hardware”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości